گام به گام مطالعات اجتماعی سال نهم درس هفدهم

‎‎سه شنبه, ۱۰ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام مطالعات اجتماعی  سال نهم درس هفدهم

 فرهنگ 



 
 فعّالیت صفحه 114  مطالعات اجتماعی  سال نهم درس هفدهم 

 

1- فرهنگ چیست؟ شما چه برداشتی از واژهٔ فرهنگ دارید؟

 

- فرهنگ را ادوارد تایلور مجموعه پیچیدهای از دانشها، باورها هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد

به عنوان عضوی از جامعه از جامعه ی خویش فرامیگیرد(اکتساب می کنند) تعریف میکند.
 

در لغت نامه های فارسی در ذیل فرهنگ معانی«علم و دانش ادب و تربیت، آثار علمی و ادبی یک قوم یا یک

ملت ،کتاب لغت، نیکویی پرورش و بزرگی، هنر، حکمت و عقل و نیز شاخ درختی که بخوابانند و بر آن خاک

ریزند.»

 

برداشت خود را از واژهٔ فرهنگ بنویسید و به نوبت در کلاس بخوانید. معلم نکات مشترک را روی تخته بنویسد.

 

- شیوۀ مشترک زندگی در یک جامعه

 

- تمام ساخته ها و اندوخته های یک ملت یا یک قوم

 

- آگاهی مشترک اعضای یک جامعه

 

پس از پایان درس، یک بار دیگر نوشتهٔ خودتان و نکات روی تخته را مرور کنید و بگویید برای تکمیل توضیح

فرهنگ، چه نکات دیگری را اضافه می کنید.

 

به عهده دانش آموز

 


 فعّالیت صفحه 115  مطالعات اجتماعی  سال نهم درس هفدهم 

 

2- اگر اعضای خانواده تان برای زیارت یا سیاحت به کشورهای همسایه یا سایر کشورها سفر کرد هاند، بگویید

در هنگام گفت وگو از خاطرات سفر به چه نکاتی دربارهٔ شیوهٔ زندگی مردم آن کشورها اشاره می کنند؟

 

نحوه پوشش لباس، نوع معماری،چگونگی برقراری ارتباط با یکدیگر، باورها و اعتقادات، نوع گویش، تغذیه، آداب و

رسوم، تعارفات و…

 

3- اگر دربارهٔ شیوهٔ زندگی  یک جامعه در سایر مناطق جهان کتابی خوانده اید یا فیلمی دیده اید، نکته هایی از

آن را برای هم کلاسی هایتان توضیح دهید.

 

به عهده دانش آموز

 

 


 

 فعّالیت صفحه 117  مطالعات اجتماعی  سال نهم درس هفدهم 

 

4- فرض کنید کودکی از هر نوع ارتباط با آدم های دیگر محروم باشد و فقط نیازهای طبیعی اش برطرف شود تا

زنده بماند. به نظر شما این کودک چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

 

راه های برطرف کردن نیازها،برقرای ارتباط ، شیوه ی ابراز احساسات و هیجان ها ،ارزشها وهنجارها

و...راندانسته و نمی تواند اجرا نمایید . مانند داستان تارزان

 

5-  با توجه به تصاویر این دو صفحه، معنای هریک از نمادها و رفتارهای نمادین را بیان کنید.

 

در تصاویر صفحه 117 از چپ به راست ؛ نماد پیروزی و مقاومت یا انتفاضه

 

نماد احترام (کشورهای جنوب شرقی آسیا)

 

نماد احترام نظامی

 

 


 

 فعّالیت صفحه 117  مطالعات اجتماعی  سال نهم درس هفدهم

 

6- درباره نمادها و هنجارهای مربوط به سلام و احوال پرسی و تعارفات در چند منطقه کشور متفاوت پرس و جو

کنید و نتیجه را در کلاس بیان کنید.

 

ایران

 

اگر در جمعی هستید، با کسی که از شما فاصله دارد از دور سلام و احوالپرسی نکنید.اگر هم شخصی چنین

کاری کرد و به شما از راه دور سلام کرد، تنها به تکان دادن سر و یا دست بالا بردن در آن لحظه اکتفا کنید و

سپس به سمت شخص بروید و مودبانه احوالپرسی کنید.

 

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

 

نیوزلند

 

سلام و احوالپرسی در قبایل مائوری نیوزلند رسمی جالب و بامزه است که به آن «Hongi» می‌گویند. رسم

قبایل مائوری نیوزلند به این ترتیب است که دو نفر وقتی به هم می‌رسند پیشانی و بینی‌ها را به هم

می‌چسبانند و چشم‌ها را می‌بندند.

 

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

 

ژاپن

 

رسم سلام و احوالپرسی در کشور ژاپن تعظیم کردن، دست دادن و در آغوش کشیدن یکدیگر است.

 

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

 

فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

 

تبت (واقع در چین): بیرون آوردن زبان

 

این سنت به قرن نهم و به داستان شاه تبتی لنگ دارما (Lang Darma) اشاره دارد که  به رفتارهای شیطانی و

داشتن زبانی سیاه رنگ معروف بوده است. مردم این منطقه همچنان از طریق بیرون آوردن زبان با یکدیگر سلام

و احوالپرسی می‌کنند.

 

نمونه عکس فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی نهم

 

 

گام به گام مطالعات اجتماعی سال نهم

 


 

 فعّالیت صفحه 118  مطالعات اجتماعی  سال نهم درس هفدهم 

 

گفت و گو کنید

 

7- هر یک از هنجارهای زیر مبتنی بر کدام ارزش ها و عقاید اسلامی است؟ توضیح دهید.

 

الف) برخی نانواها، شب های جمعه یک یا چند تنور نان خود را به صورت رایگان و صلواتی به مردم می دهند.

 

دینی(کمک به دیگران /انسان دوستی) 

 

ب) مردها در هنگام ورود به خانهٔ دیگران با صدای بلند ((یا الله)) میگویند 

 

دینی(حفظ حجاب وپوشش ) 

 

پ) افراد در موقع دیدن کودک ((ماشاالله)) میگویند

 

اجتماعی و دینی (چشم زخم)

 

ت) رزمندگان اسلام هنگام پیروزی در نبرد ((الله اکبر)) میگویند

 

دینی ( پیروزی)

 

همهٔ هنجارها، مفید و خوب نیستند. برای مثال، ممکن است در یک گروه دوستان، یک مدل نامناسب لباس به

هنجار تبدیل شود یا در بین عده ای، فال گیری رواج پیدا کند یا یک گروه عادت کنند تیم ورزشی رقیب را با نام

های زشت خطاب کنند یا در بعضی خانواده ها خودنمایی و خرید اسباب و اثاثیهٔ گران قیمت متداول شود. آیا

پیروی کورکورانه از همهٔ هنجارها درست است؟ ملاک تشخیص درست و مفید بودن هنجارها چیست؟

 

نخیر صحیح نمیباشد

 

عقاید وباورها - قانون - عرف جامعه

 

9- عوامل مختلفی می توانند نمادها، ارزش ها و هنجارهای یک جامعه را تغییر دهند و در فرهنگ آن جامعه

تغییر و دگرگونی پدید آورند. دربارهٔ این عوامل و چگونگی تأثیر آنها بر فرهنگ گف توگو کنید و مثال هایی بیاورید.

 

عوامل

مصداق تغییر در نمادها، ارز شها و هنجارها
پیشرفت های صنعتی و فناوری
زندگی کاشانه نشینی(آپارتمان نشینی)
پیشرفت وسایل حمل و نقل و افزایش مسافرت
خانه های چند طبقه، فضای کمتر برای
بازی بچه ها و ...
رسانه های جمعی ماهواره ها و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل مدل مو ، نحوه پوشش در جامعه ،
نفوذ فرهنگی بیگانگان و کشورهای سلطه گر ماهواره ها  قهرمانان فیلم ها

 

کاربرگهٔ شمارهٔ (١٣) را انجام دهید.

 

پاسخ در قسمت کاربرگ ها

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن