قانون گذاری
فعّالیّت صفحه 17
١ـ تعیین کنید : با همفکری یکدیگر روی یک صفحه، مقرراتی برای کلاس و مدرسه تان بنویسید شما میتوانید
برخی از مقررات کنونی را حذف یا نگه دارید و یا مقررات جدیدی را تعیین کنید
با توجه به شرایط کلاس به عهده دانش آموزان میباشد و بایستی در کلاس حل شود ولی نمونه از این قوانین
میتواند به شرح زیر باشد
1) ورود و خروج به موقع به کلاس
2) رعایت سکوت هنگام تدریس دبیر
3) حفظ نظافت
4) عدم تمسخر یکدیگر
5) عدم خوردن و نوشیدن در کلاس هنگام تدریس دبیر
2ـ نقد کنید: هر گروه مقررات پیشنهادی خود را بخواند و علل تعیین آنها را توضیح دهد سایر دانش آموزان بگویند
آیا با این مقررات موافق اند یا نه؟ چرا؟ برای نقد مقررات توجه کنید که آیا مقررات پیشنهادی، حقوق همه را به
خوبی در نظر گرفته است؟ آیا این مقررات موجب بهتر شدن امور میشود؟
اجازه بدهید از طریق گفت وگو به این نتیجه برسند که مقرراتی بهتر و مفیدتر است که موجب شود حقوق همه
افراد به خوبی در نظر گرفته شود یا امور بهتر انجام بگیرد.
به دانش آموزان بگویید که در نقد، هم جنبه های خوب و هم جنبه های ضعیف یا منفی را ببینند.
انجام این فعالیت به دانش آموزان می فهماند که قانون گذاری کاری سخت، حساس و مهم است و به این
ترتیب آنها برای فهم کار و نقش قوه مقننه نیز آماده می شوند.
فعالیت صفحه 18
3- منظور از اینکه همه افراد در مقابل قانون مساوی هستند ، چیست ؟ مثال بزنید .
یعنی همه افراد کشورمان از زن و مرد در حمایت یکسان قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی ، سیاسی ،
اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند . قانون به طور یکسان در مورد همه افراد
جامعه حکم صادر می کند . و مقام و پست و... تفاوتی در مقابل قانون نمی کند .
4ـ با راهنمایی معلم قانون اساسی را به کالس بیاورید و آن را ورق بزنید و مطالعه کنید .
باید در کلاس انجام شود