میراث فرهنگی و تاریخ
فعالیت صفحه 104
1ـ به تصاویر بالا دقت کنید چه چیزهایی مشاهده میکنید؟ آیا این چیزها با ارزش هستند؟ چرا؟ گفتوگو کنید
فرش -کتاب -بناهای تاریخی- سکه های قدیمی- اشیا تاریخی . که همگی بسیار باارزش هستند زیرا جزء
میراث فرهنگی ما می باشد
فعالیت صفحه 106
2- آیا می توان تنها با استناد به شواهد تجربی برجای مانده و یافته های باستان شناسان، به واقعیت و احوال
گذشتگان پی برد؟ به نظر شما چه راه های دیگری نیز وجود دارد؟ در این مورد، با معلّم خود گفت وگو کنید.
بله.با خواندن کتابهای قدیمی وتاریخی و شرح حال گذشتگان، پرسش و جستجو از افراد مسن در خانواده ، که
آنها هم سینه به سینه از گذشتگان شنیده اند.
فعّالیت صفحه 107
3- به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید و یکی از موضوعات زیر را انتخاب و دربارۀ آن پرسش های تاریخی
طرح کنید.
(نیازی نیست به پرسش ها پاسخ دهید.)
هر گروه پرسش های بیشتری طرح کند، امتیاز بیشتری می گیرد.
(هنر و صنعت ایرانیان باستان) (حملۀ اسکندر به ایران) (سقوط سلسله ساسانیان)
هنر و صنعت ایرانیان باستان |
حمله اسکندر به ایران |
سقوط سلسله ساسانیان |
بهترین نمونه از صنعت و هنر فلز کاری در ایران چیست؟ | اسکندر در کدام دوره به ایران حمله کرد ؟ | دین ساسانیان چه بود؟ |
چند نمونه از مهم ترین صنعت ها و فلز کاری ها در ایران را نام ببرید | اسکندر به چه دلیل به ایران حمله کرد؟ | دلیل سقوط حکومت ساسانیان |
صنعت و هنر فلز کاری در ایران چه تاثیری دارد | رهبر آن ها چه کسی بود؟ | سقوط ساسانیان در چه تاریخی بود؟ |
چرا باید از اثار باستانی حفاظت کنیم؟ | اسکندر کدام شهر را به اتش کشید؟ | موسس سلسله ساسانیان چه کسی بود؟ |
فعّالیت صفحه 108
پدر حسن یک انگشتر عقیق و یک تسبیح قدیمی دارد که آن را در صندوقچه ای نگهداری می کند.
وقتی حسن از پدرش پرسید که چرا او آن قدر به این انگشتر و تسبیح علاقه دارد، پدر پاسخ داد که آنها اولاً یک
میراث خانوادگی و یادگاری از پدرِ پدربزرگش هستند و دیگر آنکه چون قدیمی اند خیلی ارزشمندند. به همین
جهت، آنها را با دقّت حفظ می کند.
4- در خانواده یا فامیل خود دربارۀ اشیا یا رسم های قدیمی که میراث خانوادگی هستند، پرس وجو کنید. از
افراد بپرسید چرا آن چیز ها را حفظ و نگهداری می کنند؟ سپس نتیجه را روی یک برگ کاغذ بنویسید و در
کلاس بگویید.
فرش،کتاب،ظروف،اشیای قدیمی فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان مارا بازگو می کند و انسان با شناسایی آن
به مجموعه ای از آیین ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی گذشتگانشان پی می برند
5- به طور گروهی یک یا چند میراث فرهنگی مهم در شهر، روستا یا استان محل زندگی تان را شناسایی کنید
و در کلاس نام ببرید
بستگی به شهر خودتان دارد، آثار تاریخی شهر خود را بررسی کنید.