گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس هفدهم

‎‎شنبه, ۰۷ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس هفدهم

 میراث فرهنگی و تاریخ 



 

 فعالیت صفحه 104 

 

1ـ به تصاویر بالا دقت کنید چه چیزهایی مشاهده میکنید؟ آیا این چیزها با ارزش هستند؟ چرا؟ گفتوگو کنید 

 

فرش -کتاب -بناهای تاریخی- سکه های قدیمی- اشیا تاریخی . که همگی بسیار باارزش هستند زیرا جزء

میراث فرهنگی ما می باشد

 


 

 فعالیت صفحه 106 

 

2- آیا می توان تنها با استناد به شواهد تجربی برجای مانده و یافته های باستان شناسان، به واقعیت و احوال

گذشتگان پی برد؟ به نظر شما چه راه های دیگری نیز وجود دارد؟ در این مورد، با معلّم خود گفت وگو کنید.

 

بله.با خواندن کتابهای قدیمی وتاریخی و شرح حال گذشتگان، پرسش و جستجو از افراد مسن در خانواده ، که

آنها هم سینه به سینه از گذشتگان شنیده اند.


 

 فعّالیت صفحه 107 

 

3- به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید و یکی از موضوعات زیر را انتخاب و دربارۀ آن پرسش های تاریخی

طرح کنید.

 

(نیازی نیست به پرسش ها پاسخ دهید.)

 

هر گروه پرسش های بیشتری طرح کند، امتیاز بیشتری می گیرد.

 

(هنر و صنعت ایرانیان باستان) (حملۀ اسکندر به ایران)  (سقوط سلسله ساسانیان)

 

هنر و صنعت ایرانیان باستان 

 

حمله اسکندر به ایران

 

سقوط سلسله ساسانیان

بهترین نمونه از صنعت و هنر فلز کاری در ایران چیست؟ اسکندر در کدام دوره به ایران حمله کرد ؟ دین ساسانیان چه بود؟
چند نمونه از مهم ترین صنعت ها و فلز کاری ها در ایران را نام ببرید اسکندر به چه دلیل به ایران حمله کرد؟ دلیل سقوط حکومت ساسانیان
صنعت و هنر فلز کاری در ایران چه تاثیری دارد رهبر آن ها چه کسی بود؟ سقوط  ساسانیان در چه تاریخی بود؟
چرا باید از اثار باستانی حفاظت کنیم؟ اسکندر کدام شهر را به اتش کشید؟ موسس سلسله ساسانیان چه کسی بود؟

 فعّالیت صفحه 108 

 

پدر حسن یک انگشتر عقیق و یک تسبیح قدیمی دارد که آن را در صندوقچه ای نگهداری می کند.

 

وقتی حسن از پدرش پرسید که چرا او آن قدر به این انگشتر و تسبیح علاقه دارد، پدر پاسخ داد که آنها اولاً یک

میراث خانوادگی و یادگاری از پدرِ پدربزرگش هستند و دیگر آنکه چون قدیمی اند خیلی ارزشمندند. به همین

جهت، آنها را با دقّت حفظ می کند.

 

4- در خانواده یا فامیل خود دربارۀ اشیا یا رسم های قدیمی که میراث خانوادگی هستند، پرس وجو کنید. از

افراد بپرسید چرا آن چیز ها را حفظ و نگهداری می کنند؟ سپس نتیجه را روی یک برگ کاغذ بنویسید و در

کلاس بگویید.

 

فرش،کتاب،ظروف،اشیای قدیمی  فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان مارا بازگو می کند و انسان با شناسایی آن

به مجموعه ای از آیین ها و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی گذشتگانشان پی می برند

 

5- به طور گروهی یک یا چند میراث فرهنگی مهم در شهر، روستا یا استان محل زندگی تان را شناسایی کنید

و در کلاس نام ببرید

 

بستگی به شهر خودتان دارد، آثار تاریخی شهر خود را بررسی کنید.

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن