تولید و توزیع
فعالیت صفحه 32
1ـ الف) یک روز خود را مجسم کنید. سپس همۀ کالاهایی را که در یک روز از آنها استفاده کرده اید (اعم از
خوراک، پوشاک، نوشت افزار، وسایل حمل و نقل و... ) روی کاغذ بنویسید. سپس بگویید:
اگر این کالاها تولید نشده بودند چه اتفاقی می افتاد؟
زندگی بدون این کالاها دشوار میشد و خسته کننده میشد و انجام کار ها بسیار مند بود
این کالاها در کجا و توسط چه کسانی تولید می شوند؟
در شرکت ها و کارخانه ها تولید میشوند
ب) دو مورد از کالاها را انتخاب کنید و بگویید تولیدکنندگان برای تولید آنها به چه چیزهایی نیاز داشته اند؟
لباس : که کارخانه ها به نخ نیاز دارند که از پنبه تولید می شود
کفش : از پوست حیوانات درست میشه،مبل که از چوب درختان ساخته میشود
فعالیت صفحه 34
2ـ به نظر شما کدامیک از عوامل تولید مهم ترند؟ چرا؟
در بین عوامل تولید، انسان نقش محوری دارد. به عبارت دیگر انسان با نیروی فکر و کار خود میتواند منابع
طبیعی را استخراج و به وسایل مورد نیاز خود تبدیل کند. همچنین انسان ابزار و وسایل کار و تولید را ابداع و
اختراع کرده است.
3ـ به نظر شما اگر بخواهیم تولید امروز را با گذشته مقایسه کنیم کدام عوامل تولید بیشتر تغییر کرده اند؟ یک
مثال بزنید.
به نظر می رسد ابزار تولید بیشترین تغییر را داشته اند. این ابزار در واقع همان سطح فناوری در هر دوره تاریخی
است. سایر عوامل تغییرات محدودتری داشته اند. البته پیشرفت ابزار تولید خود موجب شده است که منابع
طبیعی با سرعت و شدت بیشتری استخراج شوند یا این پیشرفت، قدرت و توانایی انسان را برای تولید بیشتر و
ابداعات جدید، افزایش داده است. بیشترین تغییرات در ابزار تولید مربوط به دو سه قرن اخیر پس از انقلاب
صنعتی است که استفاده از ماشین بخار و جایگزینی ماشین به جای نیروی انسانی، شکل عمومی به خود
گرفته است.
4ـ کاربرگۀ شماره 2 در کلاس کامل کنید
پاسخ فعالیت الف :
پاسخ فعالیت ب
:
فعالیت | بخش |
قالیشویی | خدمات |
تولید ماکارونی | صنعت |
پلیس + 10 | خدمات |
خودروسازی | صنعت |
تولید قارچ | کشاورزی |
دامداری | کشاورزی |
مبل سازی | صنعت |
خواربار فروشی | خدمات |
مهمانسرا | خدمات |
آرایشگاه | خدمات |
پرورش زنبور عسل | کشاورزی |
بیمه | خدمات |
خشکشویی | خدمات |
نساجی | صنعت |
سیمان سازی | صنعت |
مرغداری | کشاورزی |
کمپوت (خوشاب) سازی | صنعت |
فوریت های پزشکی (اورژانس) | خدمات |
فعالیت صفحه 35
5ـ بعضی از خانواده ها سعی می کنند بخشی از نیازهای خودشان را با تولید خود برطرف کنند. اگر در خانواده
خودتان یا بستگان و آشنایان چنین کار تولیدی ای مشاهده کرده اید در کلاس بگویید.
نمونه ای از این تولید پرورش سبزی یا نگه داری پرندگان خانگی همچون مرغ و تولید تخم مرغ است.
6ـ بعضی خانواده ها محصولاتی را برای فروش و کسب درآمد تولید می کنند. اگر چنین چیزی را مشاهده کرده
اید در کلاس مطرح کنید.
از جمله این محصولات میتوان به فروش و محصولات باغی یا محصولات دامی اشاره کرد که معمولا خانواده های
روستایی به این کار ها مشغول هستند.
7ـ همفکری کنید و طرح و پیشنهاد بدهید: آیا میتوانید در مدرسه فعالیت تولیدی داشته باشید؟
بله ، می توانیم کارگاه تولید خوراکی و اغذیه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز های بوفه مدرسه را تامین کنیم.
8ـ پرس وجو کنید آیا در شهر شما بازار قدیمی یا بازار هفتگی وجود دارد؟ این بازار در کدام منطقه قرار گرفته و
چه چیزهایی در آن فروخته می شود؟
بله ، می توانیم کارگاه تولید خوراکی و اغذیه داشته باشیم تا بتوانیم نیاز های بوفه مدرسه را تامین کنیم.
9ـ اگر در آینده فروشندۀ کالا یا محصولی باشید، چه نکاتی رارعایت می کنید؟ با مشتری ها چگونه رفتار می
کنید؟
کالای خود را به قیمت مناسب میفروشیم
به مشتری و انتخاب او احترام میگذارم
از فروش محصولاتی که تاریخ مصرف آنها گذشته باشد خودداری میکنم
اگر کالا یا محصولی نیاز به توضیح بیشتری به مشتری باشد، با لبخند و روی خوش آن را شرح میدهم.