مصرف
فعالیت صفحه 38
١- به نظر شما با توجه به آنچه درباره سرگذشت پول گفته شد کدام شکل مبادله پول بهتر است؟ آیا راههای
دیگری نیز برای مبادله میشناسید؟
بهترین شکل خرید با کارت اعتباری _ بله راه دیگری هم مانند خرید اینترنتی وجود دارد.
فعالیت صفحه 39
2- با راهنمایی معلّم به طور گروهی تعدادی برچسب از کالاهای مختلف (مواد غذایی و نوشیدنیها، لباس،
اسباب بازی، لوازم بهداشتی مانند صابون، کرم، شامپو و…) تهیه کنید و به کلاس بیاورید و آنها را بررسی کنید.
هر برچسب چه اطلاعاتی درباره کالا به شما میدهد؟
اطلاعاتی مانند سال تولید، کارخانه تولیدی، شهر تولید، تاریخ تولید و تاریخ انقضای مصرف، مواد استفاده شده،
در محصول و…
دوست داشتید چه اطلاعات دیگری درباره آن کالا داشته باشید؟
سال تولید و فرد تولید کننده اولیه.
3- به مدت چند هفته به کالاهایی که مصرف میکنید دقت کرده و برچسب آنهایی را که نشان استاندارد دارند
به کلاس بیاورید. بین دو کالای مشابه که یکی مهر استاندارد دارد و دیگری ندارد کدام را انتخاب میکنید؟ چرا؟
کالایی که مهر استاندارد داشته باشد را استفاده میکنیم. چون کیفیت آن بهتر است.
فعالیت صفحه 40
بحث و گفتوگو در کلاس:
4- جنبههایی از مصرف گرایی را که در محل زندگیتان میبینید بیان کنید و درباره آنها اظهار نظر نمایید.
به عهده دانش آموز است ولی برای نمونه میتواند شامل: تغییرات سالانه وسایل، ماشین، خرید وسایل لوکس
و غیر ضروری و…
5- مصرف گرایی چه آسیبهای اخلاقی برای مردم ایجاد میکند؟
مصرف گرایی باعث میشود از کالاهایی که در دسترس داریم به نحواحسن استفاده نکنیم و در نگهداری آنها
کوشا نباشیم. در نهایت به سمت اسراف سوق داده شویم. باعث راحت طلبی، تجمل پرستی و حتی متمایز
کردن خویش از افراد دیگر با در اختیار گرفتن کالاها و خدمات بیشتر دارد تا بدین وسیله شکاف بین خود و سایر
گروههای جامعه را ایجاد کند و مصرف گرایی سبب شکاف بین طبقات مختلف مردم است.
فعالیت صفحه 41
6- تحقیق کنید این علامت که بر روی برچسب بستهبندی برخی کالاها وجود دارد، نشانه چیست؟
چرخهی بازیافت – نشانه این است که کالایی که این علامت را دارد بستهبندیاش به محیط زیست بر میگردد
و ضرری برای محیط زیست ندارد.