جاذبههای گردشگری ایران
فعالیت صفحه 96
1- اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی معلم به پایگاه آستان قدس رضوی وارد شوید و اطلاعاتی درباره
زیارت حرم مطهر و بخش های مختلف آن به دست آورید.
صحن های حرم امام رضا (ع) ۹ عدد هستند و به نام های صحن انقلاب اسلامی (صحن کهنه یا صحن عتیق)،
صحن آزادی (صحن نو)، صحن جمهوری اسلامی، صحن قدس، صحن جامع رضوی، صحن غدیر، صحن کوثر،
صحن هدایت و صحن بعثت خوانده می شوند. گنبد هزار ساله ی حرم، در دوران سلجوقیان ساخته شده است
حرم مطهر سالانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی و غیر ایرانی دارد.
مساحت تمام بخشهای زیارتی و غیر زیارتی، مساحت کل حرم امام رضا (ع) بیش از یک میلیون متر مربع است
و گنجایش ۷۰۰ هزار نفر را دارد.
سایر بخش ها و امکانات حرم امام رضا (ع)
موزهها: گنجینه ی نفایس: موزهی فرش موزه ی مردم شناسی بنیاد پژوهش های اسلامی دانشگاه علوم
اسلامی رضوی
2- به طور گروهی با استفاده از دانشنامه شبکه رشد یا سایر منابع درباره زندگی و آثار یکی از این دو شخصیت
بزرگ یک صفحه مطلب بنویسید و در کلاس بخوانید.
به عهده دانش آموز
3- آیا تاکنون صلوات خاصه امام رضا را شنیده اید؟ چه احساسی نسبت به آن دارید؟
بله همیشه موقعی که شنیدم احساس کردم سحرگاه پابرهنه روی سنگ فرش های صحن در حالی که یک
نسیم ملایم به صورتم و چشمان پر اشکم میخورد دست به سینه طرف حرم امام رضا ایستاده ام و از امام رضا
ظهور آقا امام زمان را می خواهم
فعالیت صفحه 97
4- اگر با خانواده تان به مشهد سفر کنید، بعد از زیارت حرم امام رضا علیه السلام پیشنهاد میکنید از کدام
بخشهای آستان قدس دیدن کنید؟
موزه آستان قدس
موزه قرآن
مسجد گوهرشاد
صحنهای قدیمی و جدید حرم
5- کاربرگه شماره (۱۵) را در کلاس کامل کنید.
پاسخ در قسمت کاربرگ ها
6- تحقیق کنید که این دو آرامگاه در تصاویر زیر، در کجا هستند و هر یک از این دو شخصیت، چه نسبتی با امام
رضا دارند؟
حضرت معصومه (ص) خواهر امام رضا(ع) هستند و آرامگاه ایشان در شهر قم است. شاهچراغ برادر امام
رضا(ع) هستند و آرامگاه ایشان در شهر شیراز است.
فعالیت صفحه 100
7- با همفکری با معلم و دوستانتان، درباره سه فعالیت زیر در کلاس گفت وگو کنید:
الف) آیا مقاصد گردشگری محل زندگی خودتان را به خوبی میشناسید؟ گزارشی از آنها را در کلاس ارائه دهید.
شورابیل ،آبگرم های سرعین، بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی ،پل معلق مشکین شهر، قلعه قهقهه، جنگل
فندقلو، آب گرم گاو میش گلی ،دریاچه ی نئور و..
ب) آیا فکر می کنید در محل زندگی شما، آثار طبیعی و گردشگری یا صنایع دستی یا مکان های دیدنی وجود
دارد که به اندازه کافی در کشور یا جهان، شناخته شده نیست؟
بله مانند کوهستان ها در شهرستان ها ،با تبلیغات تصاویر آن در فضای مجازی میتوانیم گردش گر به آنجا بیاوریم
و آنجا را به جهان معرفی کنیم
چه راه حل هایی برای شناساندن آنها به دیگران و همچنین برای حفظ و نگهداری آنها، به ذهنتان می رسد؟
با جریمه کردن افرادی که به مناطق گردشگری آسیب می رسانند می توانیم در سالم ماندن مناطق گردشگری
کمک بکنیم.
ج) علاوه بر صفحات آخر کتاب، در صفحات مختلف و میان درس های این کتاب نیز بیش از 40 تصویر جذاب از
طبیعت و بناهای تاریخی گنجانده شده است. آنها را پیدا کنید و ببینید در کدام استان واقع شده اند؟
به عهده دانش آموز
فعالیت صفحه 101
8- به عکس زیر توجه کنید و بگویید.
چرا چنین منظرهای به وجود آمده است؟
به دلیل توجه نداشتن به محیط زیست وبه محیط اطراف
چه آسیبهایی ایجاد میشود؟
ایجاد آلودگی و از بین بردن محیط زیست و پخش آن به مناطق دیگر.
برای مقابله با این آسیبها چه باید کرد؟
باید خانوادهها خود را موظف کنند بعد از تفریح و استفاده از مواد غذایی و نوشیدن، آنها را داخل کیسههای زباله
بریزند و در فضای سبز رها نکنند.