گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس سوم

‎‎دوشنبه, ۰۹ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس سوم

 چرا به مقررات و قوانین نیاز داریم؟ 



 

 فعالیت صفحه 15 

 

1- به گروه های 5 یا 6 نفره تقسیم شوید. مجسّم کنید حالا گروه شما یک روز را در اردو سپری کرده و مسائل

زیر پیش آمده است. گفت وگو کنید و دربارۀ هریک از موقعیت های زیر تصمیم بگیرید.

 

(موقعیت 1)

 

بعضی ها دوست دارند که داخل چادر همیشه مرتب و تمیز باشد، بعضی دیگر به این موضوع بی اعتنا هستند و

بگو مگو بین افراد پیش آمده است. همچنین بعضی بچه ها کوله پشتی شان را روی وسایل دیگران گذاشته اند

و دوربین یک نفر شکسته است.

 

(موقعیت 2)

 

دو نفر از بچه ها با خود رادیویی آورده اند و شب موقع خواب با صدای بلند رادیو گوش می کنند و این کار همه را

عصبانی کرده است.

(موقعیت 3)

 

یکی از بچه ها پس از خوردن چای، کتری آب جوش را وسط چادر گذاشته و رفته است.

 

(موقعیت 4)

 

صبح پس از خوردن صبحانه وقتی می خواهند به طور دسته جمعی به گردش بروند بعضی بچه ها خیلی دیر

آماده می شوند.

 

(موقعیت 5)

 

دو نفر که مسئول پختن بلال روی آتش بودند، آتشی را که برای این کار در نزدیکی چادر برافروخته بودند خاموش

 

نکرده و به همراه بقیه برای بازی رفته اند.

 

همفکری کنید و بگویید چه مشکلات و شرایط دیگری ممکن است در اردوی شما به وجود بیاید.

 

امکان دارد بعضی از اعضای گروه بدون اطلاع رهبر اردو را ترک کرده و به مکان های خطرناک بروند .

 

2- اکنون نتیجۀ تصمیمات خودتان را به صورت مقررات اردو روی یک صفحه کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید.

 

بگویید هریک از این مقررات چگونه موجب حفظ حقوق افراد می شود.

 

1) نسبت به وسایل یک دیگر احساس مسئولیت داشته باشیم و هر کس در حفظ وسایل شخصی خود نهایت

دقت را داشته باشد .

 

2) هنگام خواب از ایجاد صدای بلند و گوش خراش پرهیز کرده و آرامش را حفظ کنید .

 

3) بعد از استفاده از وسایل و ظروف هر یک از آنها را در جای مخصوص خود قرار دهید .

 

4) زمان حرکت و گردش گروهی در ساعت معین حضور داشته باشید .

 

3- آیا همۀ اعضا حق اظهارنظر درباره موضوع را داشتند؟

 

بله ، همه اعضای گروه با در نظر گرفتن ادب ، احترام ، می توانند نسبت به برنامه های گروه اظهار نظر کنند .

 

4- اگر پس ازتصمیم گیری، یک نفر با تصمیم شما مخالفت می کرد، چه می کردید؟

 

اگر چه به نظر او احترام می گذاشتیم . اما چون اردوی ما گروهی بود ، همه باید تابع قوانین باشیم .

 

 


 

 فعالیت صفحه 16 

 

5 - به این موقعیت ها توجه کنید و بگوئید هر کدام چه پیامدهایی دارد و کدام حقوق نادیده گرفته می شود ؟

 

- فردی بخواهد خارج از صف افرادی که در نانوایی ایستاده اند ، نان بگیرد ؟

 

حقوق افرادی که در صف هستند زیر پا گذاشته می شو

 

فردی که در آپارتمان زندگی می کند و سهم مشارکت خود در هزینه های ساختمان را پرداخت نمی کند.

 

اخلال در انجام کارهای مجتمع وایجاد ناراحتی برای همسایگان

 

- راننده ای که بدون توجّه به علامت عبور ممنوع داخل خیابان یک طرفه می شود وشدآمد (ترافیک) به وجود

می آورد.

 

عدم رعایت قوانین واز بین بردن حقوق دیگران

 

- موتور سواری که به علّت شلوغی خیابان وارد پیاده رو می شود و از بین مردم عبور می کند.

 

عدم رعایت دقیق مقررات و ازبین بردن حقوق افراد پیاده

 

- شرکت ساختمانی ای که قرار است سالن ورزشی برای مردم بسازد، اما مقررات ساختمان سازی و مصالح

مناسب را به کار نبرد.

 

باعث ایجاد مشکل وناراحتی برای مردم وخسارت رساندن به آنها می شود

 

- عابر پیاده که بدون توجه به چراغ راهنما از لابه لای اتومبیل ها حرکت می کند.

 

عابران پیاده نیز حقوق رانندگان را درنظر نمی گیرند و بدون توجه به چراغ عابر پیاده یا علائم دیگر از مکانهای

نامناسب عبور می کنند

 

6 - به چند گروه تقسیم شوید و یک مکان گروه اجتماعی را انتخاب کنید .

 

جدولی دو ستونی رسم کنید که در آن مقررات مربوط به آن مکان را در یک ستون و کارکرد آن را در ستون مقابل

نوشته شود .

 

مقررات کارکرد
پمپ بنزین ورود با صف نظم و احترام به حقوق دیگران
کتابخانه رعایت سکوت هنگام مطالعه  احترام به حقوق دیگران ، ایجاد آرامش
پارک نریختن زباله در پارک حفظ پاکیزگی محیط زیست ، جلوگیری از بیماری

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن