ویژگی های طبیعی و انسانی آفریقا
فعالیت صفحه 145
1- کاربرگه شماره (۱۶) نقشهخوانی آفریقا را در کلاس انجام دهید.
پاسخ در قسمت کاربرگ ها
2- جدولی ترسیم کنید. سپس به طور گروهی و با همفکری یکدیگر ویژگیهای طبیعی آفریقا و اروپا را مقایسه
کنید (وسعت، ناهمواری، آب و هوا، رودها و سواحل).
3- گفتوگو کنید:
– آیا ویژگیهای طبیعی یک ناحیه مثل آب و هوا، رودها، بریدگی سواحل، پستی و بلندیها و پوشش گیاهی
بر فعالیتهای انسان و زندگی او تأثیر دارد؟ چطور؟
بله . زیرا تمامی فعالیت ها و نیاز های انسانی از تهیه خوراک و پوشاک و مسکن گرفته تا شیوه رفتارهای
اجتماعی و ُخلقیات وتجارت همه و همه از طبیعت تأثیر پذیرفته اند.
– به نظر شما ویژگیهای طبیعی قاره اروپا برای فعالیتهای انسانی مناسبتر است یا آفریقا؟ چرا؟ در کدام
محیط انسانها بیشتر باید تلاش کنند؟
اروپا، زیرا اروپا دارای رودھای پر آب و قابل کشتیرانی، آب و ھوای مناسب، زمینھای حاصلخیز و بنادر و
خلیجھای فراوانی است، مردم آفریقا به نسبت مردم اروپا باید تلاش بیشتری داشته باشند.
– آیا انسانها میتوانند با مشکلات محیط طبیعی مقابله کنند و شرایط محیط را تحت کنترل (واپایش) خود
دربیاورند؟ مثال بزنید.
بله انسان می تواند باهرنوع شرایط کنار بیاید و بر شرایط سخت غلبه کند.
فعالیت صفحه 149
4- الف) حدس بزنید تصویر (۱) کدام یک از جاذبههای گردشگری افریقا را نشان میدهد؟
اهرام مصر و مجسمه ابول هول
ب) چرا زیتون از محصولات مهم کشور مراکش است؟
زیرا کشور مراکش دارای آب و هوای مدیترانهای است که برای کشت زیتون مناسب میباشد.
5– پرسوجو کنید:
از کاکائو چه استفادههایی می کنیم؟
از کاکائو در تهیه ی انواع کیک، در انواع نوشیدنی و برای تزئین مواد غذایی مختلف و همراه با خامه (خامه
شکلاتی) از پودر کاکائو، استفاده می شود
6- پرسوجو کنید:
کائوچو چیست و از آن چه استفاده هایی میشود؟
کائوچو از گیاهان خاصی گرفته می شود، در واقع بیش از 400 نوع گیاه وجود دارد که از شیرابه آن ها مقادیر
مختلفی کائوچو به دست می آید. کائوچو به دلیل خواص کشسانی فوق العاده برای ساخت انواع محصولات
اعم از لوازم بیمارستانی، وسایل خانگی و اسباب بازی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در صنعت نیز
کاربردهای فراوانی دارد.
7- جدولی رسم کنید و با همفکری یکدیگر پس از خواندن متن این درس، افریقا و اروپا را در موارد زیر مقایسه
کنید. (وسعت، جمعیت، رشد جمعیت، محصولات کشاورزی، صنعت، منابع طبیعی و زیرزمینی)
به کار ببندیم صفحه 150
یکی از دو فعالیت زیر را انجام دهید:
الف) درباره یکی از موضوعات قاره اروپا یا افریقا تحقیق کنید و اطلاعات به دست آمده را به صورت روزنامه دیواری
در مدرسه نمایش دهید. (برای مثال: گرسنگی در افریقا، تجارت برده، تبعیض نژادی، اتحادیه اروپا، کائوچو و
کاکائو، استعمار در افریقا، گردشگری در اروپا و افریقا و…)
به عهده دانش آموز
ب) تصویر روبه رو یکی از شخصیتهای قاره افریقا را نشان میدهد. حدس بزنید او کیست؟ درباره زندگی و
فعالیتهای او تحقیق کنید و در یک صفحه به کلاس، گزارش دهید.
نلسون ماندلا
درباره زندگی و فعالیت های او تحقیق کنید و در یک صفحه به کلاس گزارش دهید.
نخستین رئیس جمهور افریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک برگزیده شد. وی پیش از ریاست
جمهوری از فعالان برجسته مخالف آپارناید(تبعیض نژادی)در افریقای جنوبی بود. او به خاطر دخالت در فعالیت
های مقاومت مسلحانه مخفی، محاکمه و زندانی شد.۲۷ سال زندان که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره
روبی سپری کرد و مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در افریقای جنوبی شد. بسیاری از مردم افریقای
جنوبی به نشانه احترام وی را پدربزرگ)صدا می زنند.