گام به گام مطالعات اجتماعی سال نهم درس بیست و سوم

‎‎سه شنبه, ۱۰ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و سوم

 بهره وری چیست؟ 



 

 فعّالیت صفحه 156 مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و سوم 

 

1- گفت و گو و همفکری کنید.

 

الف) آیا شما یا اعضای خانواده تان با مثال های صفحهٔ قبل یا موارد مشابه، روبه رو شده اید؟ موارد را بیان کنید

تا هم کلاسی هایتان دربارهٔ آنها اظهار نظر کنند.

 

به عهده دانش آموز

 

ب) به طور گروهی، فکر کنید و روشی را پیشنهاد کنید که در یکی از کارها یا فعّالیت های مدرسه، بازدهی را

افزایش دهد و باعث استفادهٔ صحیح از امکانات شود. برای مثال، با چه راهکاری می توان از تلف شدن وقت

کلاس برای حضور و غیاب و دیدن تکالیف جلوگیری کرد؟

 

پیشنهادهای خود را با ذکر دلیل بنویسید و از طریق معلّم به دست مسئولان مدرسه برسانید.

 

1) گروه بندی دانش آموزان

 

2) چینش مناسب کلاس

 

3) انتخاب یک نماینده برای انجام حضور وغیاب و...

 

 


 

 فعّالیت صفحه 156 مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و سوم 

 

2- دربارهٔ این سخنان ارزشمند پیامبر اکرم و امام علی فکر کنید و معنی و مفهوم هر یک را با ذکر یک مثال

توضیح دهید.

 

پیامبر اکرم فرمود:

 

خداوند دوست دارد اگر کسی از شما کاری انجام می دهد،آن را محکم و بی عیب انجام دهد.

 

یعنی اگر هدفی داریم برای رسیدن به هدفمان باید تلاش کنیم تا آن را بی عیبو ایراد به جلو پیش ببریم و

بتوانیم موفق بشویم

 

امام علی فرمود:

 

فردی که به کاری بی اهمیت بپردازد، امور مهم تر را تباه ساخته است.

 

یعنی هنگام انجام دادن تکالیف به دنبال بازیگوشی برود،وبرای آینده ی خود هیچ برنامه ای نداشته باشد

 

 فعّالیت صفحه 157 مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و سوم 

 

 

3- معنی آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم را بخوانید. عوامل مؤثر در بهره وری را از آنها استخراج و

فهرست کنید؛ مثلاً: الف) اهمیت دادن به کار و تلاش و … .

 

صرفه جویی

 

میانه روی 

 

نظم در امور

 

استفاده درست از منابع

 

توجه به وقت وزمان و اهمیت دادن به کار وتلاش

 

4- گفت وگو کنید.

 

هریک از هنجار های زیر در جامعه چگونه از بهره وری جلوگیری می کند و در تضاد با آن است؟ توضیح دهید.

 

مهمانی ها، مجالس و جشن های مفصل و پرهزینه

 

اسراف - تلاش برای رفع عادتهای غلط وتغییر الگوی مصرف

 

مدگرایی و چشم و هم چشمی در خرید لباس به جای تمیز و ساده پوشی

 

باعث کم شدن ارتباط بین خانواده ها- قناعت کردن برای جلوگیری از ورود کالاهای خارجی و خروج ارز از کشور

ودر نتیجه رشد اقتصادی و استفاده از کالاهای داخلی

 

نداشتن برنامهٔ مناسب برای اوقات فراغت و تفریح

 

بی نظمی فراموشی وظایف اصلی

 

استفاده مناسب از وقت و زمان

 

ورزش نکردن و پرخوری.

 

رواج بیماری های گوناگون

 

5- یک زوج جوان می خواهند جشن عروسی ساده ای با حداقل هزینه برپا کنند. اگر قرار باشد از شما کمک

فکری بگیرند، چه طرح و پیشنهادی به آنها می دهید؟ همفکری کنید و طرح خود را روی کاغذ بنویسید.

 

1) خرید لوازم اولیه وضرروری

 

2) عدم برگزاری مجالس و جشن های پرهزینه

 

3) رفتن به ماه عسل به جای برگزاری جشن عروسی

 

6 متن صفحهٔ بعد را دربارهٔ یک کارآفرین بخوانید.

 

الف) چه نکاتی در این متن برای شما قابل توجه است ؟

 

داشتن روحیه کار وپیشرفت

 

دلسرد نشدن از شکست

 

پشتکار وشجاعت ریسک کردن

 

هدفمند بودن

 

ب) نظر شما دربارهٔ افرادی که می خواهند با کار نکردن یا کار کم به ثروت یا موفقیت های بزرگ دست یابند

چیست ؟

 

1- ایجاد روحیه کار وپیشرفتدر خود

 

2- دلسرد نشدن از شکست

 

3- پشتکار وشجاعت ریسک کردن

 

 

گام به گام مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و سوم


 

 فعّالیت صفحه 159 مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و سوم 

 

7- دلیل بیاورید:

 

الف) آیا سطح بهره وری دانش آموزی که کیف یا کمد لوازم تحریرش شلوغ و نامرتب است، پایین می رود؟ چرا؟

 

بله ؛چون نداشتن نظم، ترتیب و انضباط درکارها باعث هدر رفتن وقت و زمان ودر نتیجه پایین آمدن بهره وری می

شود.

 

8- منظور از تنظیم بودجهٔ ماهانهٔ خانواده چیست؟

 

تنظیم جدولی که در آن درآمدها و هزینه های (دخل و خرج) ماهانه افراد یا خانواده نوشته می شود

 

تنظیم این بودجه چه فایده ای دارد؟ توضیح دهید.

 

مخارجی که شما انجام می دهید کنترل شده تر می شود 

 

اندوخته های مالی بهتر مدیریت می شوند

 

هزینه های غیر ضروری حذف می شوند

 

عادات مصرفی خود را عوض می کنید.

 

9- کار برگهٔ شمارهٔ (17) (چند پیشنهاد برای بهر ه وری) را انجام دهید.

 

10- یکی از عادت های غلط بعضی از دانش آموزان مصرف نادرست و بی رویهٔ کاغذ است. چند راهکار برای بهره

وری در مصرف کاغذ پیشنهاد کنید و توافق کنید که آن راهکار ها عملی شوند.

 

1- استفاده از پشت و روی برگه ها

 

2- استفاده از برگه های ناتمام به عنوان چرک نویس

 

3- استفاده کامل از تمام صفحات دفتر

 

4- استفاده ازبرگه مناسب (A4/A5) با توجه به نیاز کاری

 

5- استفاده از وایت برد کوچک خانگی 

 

11- تفکیک زباله از مبدأ یعنی چه؟ چه راهکارهایی برای کمک به این امر می توانید برشمارید؟

 

به تفکیک زباله از ابتدای تولید، تفکیک زباله از مبدا گفته می شود.

 

چه راهکارهایی برای کمک به این امر می توانید برشمارید؟

 

فرهنگ سازی و تشویق افراد جامعه به استفاده از سطل زباله های خشک و تر که شهرداری ها به همین

منظور در سطح شهر قرار داده اند، در منزل به جای اینکه تمام زباله ها را در یک سطل بریزیم از دو سطل برای

جداسازی زباله های تر و خشک استفاده کنیم، استفاده کمتر از مواد غذایی کنسروی و…

 

12- به وسایل خودتان و همچنین مواد دورریختنی که در یک هفته در منزل شما تولید شده است، نگاهی دقیق

بیندازید. چه چیزهایی را می توانید بیابید که امکان استفاده مجدد از آنها (اگرچه نیاز به تغییراتی در آنها باشد)

برای شما یا خانواده تان یا دیگران وجود دارد؟

 

 بطری نوشابه و آب معدنی، روزنامه و کاغذهای باطله و …

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن