گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس دوازدهم

‎‎شنبه, ۰۷ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام مطالعات اجتماعی پایه هفتم درس دوازدهم

 حفاظت از زیستگاه های ایران 



 

 فعالیت صفحه 65 

 

١- گفت‌وگو کنید: با توجه به اطلاعاتی که از تخریب زیستگاه‌ها به دست آوردید اولاً مهم‌ترین عامل نابودی حیات

وحش چیست؟ ثانیاً اگر قرار باشد شما مسئول برنامه ریزی و حفاظت بعضی گونه‌های جانوری بشوید، کدام

گونه را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

 

مهم‌ترین عامل فعالیت‌های نادرست انسان و شکار بیش از حد و صید بی‌رویه جانوران است. اگر من مسئول

بودم گونه‌های در معرض خطر انقراض را انتخاب می‌کردم. زیرا اگر جانوری که جمعیت شان کم شده است را

مورد حفاظت قرار ندهیم ممکن است برای همیشه از کره زمین محو شوند و فقط با به جا ماندن اسم آنها در

کتاب‌ها بتوانیم این جانوران را بشناسیم. مثل آهوی ایرانی، گورخر ایرانی، یوز پلنگ ایرانی

 

2- آیا می دانید روز هوای پاک چه روزی است؟ اعلام این روز، چه وظایفی را به ما یادآوری می کند؟

 

در سال ۱۳۷۴در کلانشهر ها عوامل متعددی موجب پیدایش الودگی هوا با درصد بسیار بالایی شد،مسئولان راه

حل های متعددی را برای کاهش یا رفع این مشکل پیشنهاد دادند. یکی از این راه کار های پیشنهادی از سوی

ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا ،نام گذاری روز ۲۹دی به عنوان روز ملی هوای پاک بود.هدف از انجام کار توجه

بیشتر مردم و حساسیت همگانی در خصوص حفظ هوای پاک و پیشگیری از الودگی و تولید ان بود.

 


 

 فعالیت صفحه 68 

 

3ـ کاریکاتور این درس در صفحه 63 چه پیامی دارد؟ توضیح دهید.

 

آلودگی محیط زیست توسط حیوانات در واقع هدف کاریکاتور است که همان طوری که راضی به آلوده شدن

محیط زیست خود از طرف حیوانات نمی‌شویم. انسان‌ها نیز نباید سلامت محیط زیست خود را به خطر بیندازند.

 

4- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلم به قرآن کریم مراجعه کنید و این آیات را پیدا کنید و

معنی آنها را در کلاس بخوانید و با هم درباره پیام آیه گفت‌وگو کنید.

 

سوره انعام (آیه 99)

 

سوره یس (آیات 35 – 32)

 

سوره هود (آیه 60)

 

سوره الرحمن (آیات 12 – 10)

 

در کلاس انجام شود

 

فهرست سوره‌های قرآن را بررسی کنید و تعدادی از سوره‌هایی را که به نام یک گیاه یا جانور است، بیابید.

 

نحل (زنبورعسل)

 

نمل (مورچه)

 

عنکبوت

 

تین (انجیر)

 

فیل

 

5- فهرستی از اشیایی که از چوب درختان تهیه شده است و در منزل شما وجود دارد تهیه کنید و به کلاس

بیاورید.

 

به عهده دانش آموز است ولی برای نمونه: مبل، ویترین، میز تلویزیون، کمد، تخت خواب، صندلی، میز

ناهارخوری و…


 

 فعالیت صفحه 71 

 

6- با توجه به آنچه در درس ششم خواندید، محیط بانان با چه خطراتی روبه رو می شوند که باید خود را در

مقابل آنها بیمه کنند؟

 

1) حمله توسط شکارچیان

 

2) حمله حیوانات وحشی

 

3) افتادن از جایی مانند: دره، تپه بلند و...

 

4) صدمه های جسمانی

 

5) غرق شدن یا...

 

7- کاربرگه شماره (10) (چه اتفاقی می‌افتاد اگر……؟) را در کلاس انجام دهید.

 

پاسخ در قسمت کاربرگ ها

 

8- از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی چه می‌فهمید؟ کدام جمله در این درس همین مطلب را

می‌گوید؟

 

حفاظت از محیط زیست مخصوص سازمان حفاظت از محیط زیست نیست، بلکه وظیفه همه ماست.

 

9- به چند گروه تقسیم شوید. با راهنمایی معلم، هر گروه مجموعه تصاویری از مناظر زیبای طبیعی ایران

گردآوری یا پوستری درباره محیط زیست طراحی کند.
 

جواب: پوسترها یا مجموعه تصاویر را به دیوار کلاس نصب کنید و زیر هر تصویر نام محل یا زیر هر پوستر یک پیام

بنویسید. هیئت داورانی تشکیل دهید تا بهترین‌ها را انتخاب کند. دلایل برنده شدن هر تصویر یا پوستر باید در

کلاس اعلام شود.

 

در کلاس انجام شود

 

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن