گام به گام علوم نهم درس دوازدهم

‎‎جمعه, ۱۳ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام علوم نهم درس دوازدهم

 دنیای گیاهان 



 

 فعالیت صفحه 132 

 

مشاهده ای برای نشان دادنِ حرکت آب در طول ساقه طراحی کنید.

 

پاسخ ها متفاوت :

 

مثال ساقه ای کرفس را در مقداری آب رنگی قرار داده و پس از جند ساعت با برش طولی ساقه (دم برگ)

کرفس حرکت آب رنگی را در طول ساقه مشاهده می کنیم . 

 


 

 آزمایش کنید صفحه 133 

 

مشاهده آوند های چوبی 

 

وسایل و مواد لازم: تیغ، شیشه ساعت، قطره چکان، تیغه و تیغک، میکروسکوپ نوری، مایع سفید کننده، آب

مقطر، رنگِ آبی متیل، ساقه جوان و نازک یا دمبرگ گیاه انگور یا هر گیاه دیگر.

 

1- با تیغ، برش هایی طولی و بسیار نازک از ساقه یا دمبرگ تهیه کنید.برای انجام دادن این کار از معلمتان کمک

بگیرید. در استفاده از تیغ نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

2- برش ها را درون شیشه ساعت قراردهید و چند قطره مایع سفید کننده به آنها اضافه کنید. بعد از بی رنگ

شدن برش ها، آنها را با آب مقطر شست و شو دهید تا مایع سفید کننده خارج شود.

 

3- چند قطره رنگ آبی متیل روی برش ها بریزید و صبر کنید تا آبی شوند. سپس آنها را با آب مقطر شست و

شو دهید.

 

4- یک برش را روی تیغه بگذارید و روی آن را با تیغک بپوشانید.نمونه را با میکروسکوپ مشاهده کنید.آیا آوندهای

چوبی را تشخیص می دهید؟

 

برگ گیاهی انتخاب کرده و دو طرف برگ را کاغذ کلرید کبالت بوسیله گیره می چسبانیم سپس برگ را در

پوششی پلاستیکی قرار داده و پس از مدتی نقاط صورتی رنگ روی برگ و زیر برگ موجود بر روی کاغذهای

کلرید کبالت را با هم مقایسه می کنیم . 

 

 


 

 فعالیت صفحه 134 

 

کاغذ آغشته به کبالت کلرید در برخورد با بخار آب، صورتی رنگ می شود. برای نشان دادن این واقعیت که

((بخارآب از روزنه های برگ خارج می شود و در بعضی برگ ها تعداد روزنه ها در دو طرف برگ، یکسان نیست.))

آزمایشی طراحی کنید 

 

برگ گیاهی انتخاب کرده و دو طرف برگ را کاغذ کلرید کبالت بوسیله گیره می چسبانیم سپس برگ را در

پوششی پلاستیکی قرار داده و پس از مدتی نقاط صورتی رنگ روی برگ و زیر برگ موجود بر روی کاغذهای

کلرید کبالت را با هم مقایسه می کنیم . 

 

 


 

 سوال متن صفحه 134 

 

کدام یاخته ها فتوسنتز انجام می دهند ؟ چرا ؟

 

قسمت هایی از برگ که دارای سبزینه باشند مانند میان برگ در برگ گیاهان .

 

 


 

 سوال متن صفحه 135 

 

شاید درخت کاج و سرو را از نزدیک دیده باشید.چه ویژگی هایی از این درختان می شناسید؟ کاج و سرو چه تفاوت اساسی با سرخس دارند؟

 

ویژگی های مشخص درخت کاج و سرو :شکل درخت – داشتن مخروط – و برگهای سوزنی شکل و فلس دار تفاوت کاج و سرو با سرخس : کاج و

سرو دارای آوند های بلندتر – ساقه های هوایی چوبی و تنومند – داشتن دانه . در صورتی که سرخس ساقه هایی کوتاه و زیر زمینی دارد و باهاگ

تولید مثل می کند .


 

 فعالیت صفحه 136 

 

دریک فعالیت گروهی، گزارشی دربارهٔ موارد زیر تهیه کنید و به صورت تصویری در کلاس ارائه دهید.

 

الف) مقایسهٔ مخروط نر و ماده در گیاه کاج

 

مخرو نر در کاج : کوچک ، زردرنگ و یکساله است

 

ولی مخروط ماده کاج : بزرکتر – قهوه ای رنگ و دو ساله است . 

 

ب) مقایسهٔ کاج و سرو

کاج سرو
قامت بلند قامت نسبتاً کوتاه
برگ های سوزنی بلند و جدا از هم برگ های سوزنی کوتاه و منشعب
مخروط نر در انتهای شاخه مخروط نر در انتهای برگ
مخروط ماده بزرگ و چوبی مخروط ماده کوچک و سبز

 


 

 خود را بیازمایید صفحه 137 

 

جدول زیر بعضی تفاوت های دو گروه گیاهان نهان دانه (تک لپه ای ها و دولپه ای ها) را نشان می دهد. در جای

خالی واژهٔ مناسب قرار دهید.


 خود را بیازمایید صفحه 137 

 

اندام های رویشی (ریشه، ساقه و برگ) در نهان دانگان متنوع اند.موارد زیر را در هر شکل، مشخص کنید.

 

الف) برگ، ساقه و ریشه

 

در کاکتوس برگ وجود ندارد و در سیب زمینی قسمت خوراکی آن ساقه زیر زمینی است . 

 

ب) مواد مغذی در هرگیاه در چه اندامی ذخیره شده است؟

 

در سیب زمینی : ساقه زیر زمینی

 

در هویج : ریشه 

 

در شلغم یا ترب : ریشه 

 

در کاکتوس : ساقه مواد مغذی ذخیره می شوند . 

 

 


 

 آزمایش کنید صفحه 138 

 

مشاهدۀ سلول های خزه

 

وسایل و مواد لازم: تیغه، تیغک، میکروسکوپ نوری، آب، بخش های برگی شکل و ساقه مانند خزه.

 

برای مشاهدهٔ میکروسکوپیِ بخش های برگی شکل و ساقه مانند خزه، نمونهٔ میکروسکوپی تهیه کنید.

 

آیا بخش های برگی شکل و ساقه مانند، یاخته های متفاوتی دارند؟

 

خیر

 

آیا آوند در آنها می بینید؟

 

خیر

 

 


 

 فکر کنید صفحه 139 

 

ارتفاع خزه ها از چند سانتی متر بیشتر نمی شود. به نظر شما چرا اندازهٔ خزه ها کوچک است و در جاهایی

رشد می کنند که رطوبت کافی وجود دارد؟

 

خزه ها به دلیل نداشتن آوند نمی توانند آب را در خود جابه‌جا کنند پس باید همه ی سلول ها آب را از محیط

اطراف خود بگیرند در نتیجه رشد عمودی محدودی دارند و در جاهایی رشد می کنند که رطوبت کافی در هوا و

خاک باشد . 

 

 


 

 فعالیت صفحه 139 

 

خزه، سرخس، سرو، ذرت و نخود را بر اساس صفت های زیر و با استفاده از کلید دوراهی گروه بندی کنید.

داشتن: دانه، گل، آوند، دانهٔ تک لپه ای، دانهٔ دولپه ای این گروه بندی را به چند شکل می توانید انجام دهید؟

 

 


 

 فعالیت صفحه 140 

 

نمودار زیر اثر کربن دی اکسید را بر میزان فتوسنتز در بسیاری از گیاهان نشان می دهد.این نمودار را تفسیر

کنید.

 

نمودار مقدار فتوسنتز : مقدار فتوسنتز بعد از مقدار مشخصی از کربن دی اکسید ثابت می ماند و دیگر زیاد نمی

شود . در نتیجه کاشتن درخت تنها راه مقابله با کاهش کربن دی اکسید در جهان نیست . 


 

 فعالیت صفحه 140 

 

در فعالیتی گروهی دربارهٔ نمونه هایی از گیاهانی که در محل زندگی شما وجود دارند، گزارش تصویری همراه با

متن کوتاه تهیه و ارائه کنید.در تهیهٔ گزارش به این موارد توجه کنید: نوع و نام محلی گیاه، ویژگی های ظاهری،

شرایطی که گیاه در آن رشد می کند، نقشی که در زندگی مردم محلی دارد و نیز باورهای مردم دربارهٔ آنها.

 

پاسخ ها متفاوت است و بستگی به نوع منطقه و آب و هوای آن ، نوع گیاه در منطقه متفاوت است

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن