گام به گام مطالعات اجتماعی سال نهم درس بیست و چهارم

‎‎سه شنبه, ۱۰ فروردين ‎۱۴۰۰

گام به گام مطالعات اجتماعی  سال نهم درس بیست و چهارم

 اقتصاد و بهره وری 



 

 فعّالیت صفحه 161 

 

1- به چند گروه تقسیم شوید. محصولی مانند نان را درنظر بگیرید. هرگروه یکی از مراحل را انتخاب کند:

 

مرحلهٔ اوّل : تولید (کشت گندم، برداشت گندم، تولید آرد، پختن نان)

 

خرید وکشت بذرمناسب و اصلاح شده- دقت در جهت شخم زدن زمین- بذر پاشی مکانیزه – کشت متناسب با

نوع آب وهوا- خریدکود شیمایی مناسب واستفاده به موقع - دقت در برداشت – پخت صحیح وبا کیفیت- پخت به

مقدار لازم

 

مرحلهٔ دوم : توزیع یا فروش نان

 

خرید به اندازه نیاز ، داشتن بسته بندی مناسب و بهداشتی

 

مرحلهٔ سوم : مصرف نان

 

نگه داری اصولی ، مصرف به قدر نیاز و جلوگیری از اصراف

 

هر گروه بگوید که چه راه هایی برای بالا بردن بهره وری در آن مرحله وجود دارد.

 

2- به نظر شما، اگر میزان هزینه های تولید را افزایش دهیم و به همان اندازه میزان تولید افزایش یابد، باز هم

می توانیم ادعا کنیم بهره وری اتفاق افتاده است؟

 

خیر ، چون قیمت تمام شده کالا بالا بوده و گران به دست مصرف کننده می رسد.در نتیجه از یک طرف باعث

کاهش علاقه مردم به خرید آن کالا شده واز طرف دیگر زمینه واردات نوع خارجی آن کالا بیشتر می شود.

 

3- آیا در محل زندگی شما مراکز خریدی وجود دارند که بتوان گفت موجب عرضهٔ بهتر کالا یا خدمات شده اند و

بهره وری در توزیع را بالا برده اند؟ دربارهٔ آنها توضیح دهید.

 

مثلا تعاونی ها،عمده فروش هایانمایندگی های فروش؛که درآن دخالت واسطه هابه نسبت کمتر بوده وکالا

ارزان تربه دست مصرف کننده میرسد.

 

4- چه کارهایی می توان انجام داد تا هزینه های آب، برق و گاز مدرسه شما (در عین تأمین نیازهای لازم دانش

آموزان) کاهش یابد. در این باره همفکری کنید و پیشنهادهای برتر و قابل اجرای خودتان را به مدیر مدرسه

تحویل دهید.

 

استفاده از پنجره های دوجداره - جلوگیری از هدر رفت آب در شیر های پوسیده - استفاده از لامپ های کم

مصرف

 

 


 

 فعّالیت صفحه 164 

 

5- مسعود و پسر عمویش با هم به مسافرت رفته و در مهمان‌سرایی اقامت داشتند. یک روز برای گردش در

شهر از مهمان سرا بیرون رفتند. هنوز چند قدمی بیشتر از آن جا دور نشده بودند که مسعود گفت: «فراموش

کردم لامپ‌ها و کولر (خنک کن) اتاق را خاموش کنم. باید برگردم و این کار را انجام دهم.» ولی پسر عمویش

گفت: «لازم نیست. ما برای اقامتمان و چیزهایی که مصرف می‌کنیم به صاحب مهمان‌سرا پول می‌دهیم .»

شما کدام نظر را درست می‌دانید؟ چرا؟ 

 

مسعود درست می گوید چون اولا حفظ منابع ملی مانند برق وظیفه همگانی بود واز طرف دیگر داشتن کمترین

اتلاف انرژی و اصلاح عادتهای غلط مصرفی از فاکتورهای افزایش بهره وری است.

 

6- کاربرگهٔ شماره (18) را با همفکری یکدیگر در کلاس انجام دهید.

 

7- همفکری کنید و بگویید شما دانش آموزان از چه راه هایی می توانید به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در

کشور کمک کنید. دست کم سه راه پیشنهاد کنید.

 

1- خرید لوازم التحریر داخلی

 

2- دور نریختن وسایلی که هنوز قابلیت استفاده دارند

 

3- استفاده از فناوری اطلاعات در مباحث درسی وتحقیقی 

 

4- خرید وسایل با کیفیت جهت ماندگاری بیشتر و...

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن