پرنده آزادی
خود ارزیابی صفحه 116
1- دربند اول شعر پرندۀ آزادی تشبیه ها را بیابید؟
محمد در آغوش پدرش چونان پرنده ای بیمناک آشیان دارد.
2- منظور شاعر از کودکان سنگ چیست؟
کودکان سنگ به دست فلسطینی ها که برای دفاع از خود وکشورشانهیچ اسلحه ای به جزسنگ ندارند.
3- نوجوانان فلسطینی برای آزادی سرزمین خود، چه کارهایی می کنند؟
با تمام توانشان ایستادگی می کنندودرراهشان استوار هستند.
گفتگو کنید صفحه 116
1- درباره «ادبیات پایداری»تحقیق کنید و نتیجه آن را در کلاس مطرح کنید.
2- با راهنمایی معلم خود، درباره نماد سرزمین فلسطین تحقیق کنید و حاصل آن را در کلاس اراه دهید.
فعالیت های نوشتاری صفحه 111
1- پیشوند «ب» را به ابتدای فعل های زیر بیفزایید و شکل تغییر یافته آنها را بنویسید.
- آمد + ب = بیامد
- افروخته است + ب = بیفروخته است
- افکنده بودند + ب = بیفکنده بودند
۲- در هر یک از جمله های زیر، گروه های اسمی را بیابید و هسته ، وابسته ها و نوع هر یک را مشخص کنید.
- هر سخن ارزشمند را پاس بدار
- سخن: هسته
ارزشمند : وابسته پسین صفت بیانی
- هر روز، یک شعر زیبا بخوان.
- شعر: هسته
زیبا: وابسته پسین، صفت بیانی
- دانش آموزان، چند درخت کاشتند.
- درخت: هسته
چند: وابسته پیشین، صفت مبهم
۳- درک و دریافت خود را از این بخش شعر کودکان سنگ» بنویسید.
«وطنی زاده میشود در چشم ها و افقی دیگر، نمایان...».
دنیا تولد ملتی دیگر را می بیند و قدرت مظلومان آشکار می شود.