فعالیت صفحه 4
1) شش بشر ١٠٠ میلی لیتری بردارید. آنها را شماره گذاری کنید و با استفاده از استوانهٔ مدرج ٥٠ میلی لیتر آب داخل
آنها بریزید.
2) از موادّ جامد به اندازهٔ یک قاشق کوچک و از موادّ مایع چند قاشق بردارید و به آب داخل بشرها بیفزایید.
شماره بشر |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
مادهٔ افزوده شده |
نمک |
براده آهن |
گوگرد |
جوهرنمک |
اتانول |
نفت |
٣) با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.
مشاهده میکنیم که نمک ، جوهرنمک و اتانول در آب حل میشوند و براده آهن ، گوگرد و نفت در آب حل نمیشوند
٤) اطلاعات به دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.
موادی که در آب حل شدند | موادی که در آب حل نشدند |
نمک | براده آهن |
جوهرنمک | گوگرد |
اتانول | نفت |
اطلاعات به دست آمده از آزمایش را با پیش بینی خود مقایسه کنید. چند مورد از پیش بینی های شما درست بود؟
پیش بینی های ما با نتیجه ازمایش کاملا درست بوده است
گفت و گو کنید صفحه 4
دربارهٔ حل یک مسئله به روش علمی گفت وگو کنید و مراحل آن را بنویسید.
مراحل حل مسئله به روش علمی به صورت زیر است :
1- احساس مشکل یا مسئله
2- طرح سوال
3- فرضیه سازی
4- آزمایش
5- نتیجه گیری
فعالیت صفحه 5
1) در گروه خود، چند مورد از تبدیل علم به فناّوری، که در سالهای اخیر اتفّاق افتاده اند را بنویسید و درباره فواید و زیا نهای آنها گفت وگو کنید.
هر چند تبدیل علم به فناوری پیشرفت را برای کشورها به دنبال داشته است اما اغلب فناوریها در کنار فواید معایبی را به دنبال دارند مثلاً با اختراع خودرو جابجایی مسافران راحت تر و سریع تر شده است اما استفاده از سوخت فسیلی برای به حرکت درآوردن آن آلودگی هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت را افزایش داده است استفاده از تلفن همراه که موجب آسیب رساندن به سلول ها می شود و ...
2) در گروه خود درباره سردار شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش که از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران هستند و با به کاربردن علم در صنعت (فناّوری) برای امنیت و استقلال کشور تلاش می کردند، تحقیق کنید.
به عهده دانش آموز
اطلاعات جمع آوری کنید
در یک تحقیق گروهی دربارهٔ فواید و زیان های یک فنّاوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه، و راه هایی را برای کاهش زیان های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامهٔ دیواری به کلاس ارائه کنید.