گام به گام فارسی نهم درس نهم

‎‎دوشنبه, ۰۶ دی ‎۱۴۰۰

گام به گام فارسی نهم درس نهم

 راز موفقیت 



 خود ارزیابی صفحه 71 

 

1- چرا هم کلاسی خواجه نصیر به او لقب ((کوه آهن)) داد ؟

زیرا معتقد بود او خستگی نمی شناسد و با اینکه دوازده سال بیشتر نداشت نیمی از روز را در محضر یک استاد و نیمی دیگر را در محضر استاد دیگری میگذراند ولی آثار خستگی در چهره اش نمایان نمیشود.

 

2- ویژگی های اخلاقی ابوریحان و خواجه نصیر را مقایسه کنید.

- هر دو پشتکار و همت زیادی در فراگیری علم و دانش، داشتند و هر دو پیگیر مسئله های علمی بودند

- هر دو خواستار دانستن علم بودند تا خواندن آن

- یاد گرفتن مشتاقانه مسائل علمی

- یادگیری در همه حال و در همۀ وضعیتها و همه شرایط.

 

3- به نظر شما راز موفّقیّت، در زندگی امروز، چیست؟

داشتن همت و پشتکار، برنامه ریزی، تلاش و کوشش، تفکر و به کار بردن تجربیات دیگران.

 

4- چرا ابوریحان بیرونی در آخرین لحظات عمر خود، اصرار داشت مطالب جدیدی بیاموزد؟

چون دوست نداشت در نادانی و جهالت بمیرد. او معتقد بود که انسان مسئله ای را بداند و بمیرد بهتر است تا نادانسته و جاهل بمیرد


 گفت و گو صفحه 72 

 

1- خود را به جای خواجه نصیرالدّین توسی بگذارید و از زبان او علّت های موفّقیّتش را بیان کنید.

 

سلام، بچه ها میدونید چرا من موفق شدم :

 

به خاطر: استفاده از زمان مناسب دوران کودکی برای استفاده از محضر چند استاد معتبر و خوب، مطالعه و

تحقیق و بحث و مناظره برای رسیدن به پاسخ دلخواه مناسب، آرامش یافتن هنگام درس خواندن و بحث کردن

در مورد مسائل مهم، سرعت زیاد یادگیری هایم و استفاده کامل از زمان شبانه روزی برای مطالعه، خسته

نشدن هنگام یادگیری و مطالعه و استفاده از استادان، داشتن پدری صبور و مهربان که قسمتی از بحث و گفت

و گو را با او انجام میدادم، توجه به پیرامون خودم برای پی بردن به پدیده های طبیعی و آفریده ها برای رسیدن

به خداشناسی و خودشناسی، هدفم از خواندن دانستن بود پس بسیار میخواندم و در گنجینه ام جای میدادم.

 

2- داستان ابوریحان بیرونی را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.

 

ابتدا تقسیم کار کنید و به هر کدام از دوستان و هم کلاسی هایتان یک نقش بدهید. سپس گفت و گوی

شخص را به او گوشزد کنید چند بار تمرین کنید آن گاه نمایش را اجرا کنید.


 

 نوشتن صفحه 73 

 

1- نوع رابطۀ معنایی (ترادف، تضاد) کلمه های زیر را مشخص کنید.

جاهل ، دانا  متضاد
فراست ، زیرکی مترادف
فروزان ، بیفروغ متضاد
بلند آوازه ، گمنام متضاد
نقره فام ، سیمگون مترادف
بحث ، گفت و گو مترادف

 

2- مانند نمونه، جدول زیر را کامل کنید.

فعل زمان نوع شمار شخص بن
شنیدم گذشته ساده مفرد اول شخص شنید
می سازیم          
گفته اند گذشته مضارع نقلی جمع سوم شخص گفت
بپرسید حال مضارع التزامی جمع دوم شخص پرس
دارد می نویسد حال مضارع مستمر مفرد سوم شخص نویس

 

3- جملۀ زیر با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی بیشتری دارد؟ دلیل آن را بنویسید.

 

انسانِ بلند همت تا پایه ای بلند به دست نیاورد، از پای طلب ننشیند

 

هرچه بیشتر می آموخت عشق و علاقه اش به دانش اندوزی بیشتر میشد. به تشنه ای می مانست که ساعت ها در بیابانی خشک و زیر نور خورشید فرزوان مانده است و سپس به آب میرسد ولی هرچه  از آن مینوشد گویی تشنه تر میشود.

 

4- آرایه های هر عبارت را مشخص کنید.

 

الف) هر روز درخت وجود نصیرالدین، پر بارتر میشد.

تشبیه : درخت وجود

 

ب) همه یک صدا نام او را بر زبان می راندند.

کنایه : بر زبان راندن کنایه از مشهور شدن

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن