گام به گام درس دوم فارسی هفتم

‎‎شنبه, ۰۶ دی ‎۱۳۹۹

گام به گام درس دوم فارسی هفتم

 چشمه معرفت 



 

 خود ارزیابی صفحه 21 

1- ﺩﺭ ﮐﻼﺱ ﺩﺭﺱ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭﮎ ﺩﺮﮐ؟

عظمت ، جلال و جاذبه ی خالق را می توان درک کرد

 

2- ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺑﯿﺖ ((ﻣﻮﻟﻮﯼ)) ﺑﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺩﺭﺱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺭﺩ؟

این درختانند همچون خاکیان دست ها برکرده اند از خاکدان
بازبان سبز و با دست دراز از ضمیر خاک میگویند راز

بر روی سبزه ها و کشته های سیراب ، درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخه ی دست های خویش را به آسمان برافراشته بودند و دعا می کردند.

 

3- نمونه های دیگری از زیبایی های آفرینش را بیان کنید.

آواز پرندگان – بوی خوش لاله زار – آواز باد – بوی چمن زار


 

 نوشتن صفحه 22 

 

1- کلمه ها و ترکیب های مهمّ املایی درس را بنویسید.

خستگی ناپذیر – طبیعت – غرق – معرفت – زلال – عظمت – غرقه شکوه – اعجاز – کشتزار – سرسبز – صحرا – نشاط – ساقه – حق شناس – نهال – وداع – معصوم – تلخیص

 

2- برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.

اعجاز ← معجزه

غرق ← غریث

نقطه ← نقاط

معصوم ← عصمت

 

3. در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.

 

کودکان پر نشاط گل بوته ها و نوجوانان امیدوار زرّت ها در گوش نسیم عامین می گفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی، باغ و سحرا را تماشا می کردم.

 

کودکان پر نشاط گل بوته ها و نوجوانان امیدوار «زرّت ها» ← «ذرّت ها» در گوش نسیم «عامین» ← «آمین» می گفتند و من با «قرور» ← «غرور» و مهربانی و خشنودی، باغ و «سحرا» ← «صحرا» را تماشا می کردم.


 
 درک و دریافت صفحه 29 
 
 
1- به نظر شما کدام یک از شخصیت‌های داستان اهمیت بیشتری دارد، چرا؟

به نظر من آزاد مهمترین شخصیت داستان بود چون به کژال کمک کرد و دخترِ نوزادش روناک را از دست گرگ نجات داد و خودش زخمی شد. 

 

2- اگر شما به جای نویسنده بودید، داستان را چگونه تمام می‌کردید؟

پایان داستان خوش بود و هم روناک از دست گرگ نجات پیدا کرد و به آغوش مادرش کژال بازگشت و هم آزاد که برای کمک به این نوزاد با گرگ درگیر شده بود زنده ماند، بنابراین اگر من هم نویسنده بودم داستان را به همین شکل به پایان می‌رساندم.

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن