چشمه معرفت
پاسخ خود ارزیابی صفحه 21 فارسی هفتم
1- ﺩﺭ ﮐﻼﺱ ﺩﺭﺱ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭼﻪ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭﮎ ﺩﺮﮐ؟
عظمت ، جلال و جاذبه ی خالق را می توان درک کرد
2- ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺑﯿﺖ ((ﻣﻮﻟﻮﯼ)) ﺑﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﺩﺭﺱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺍﺭﺩ؟
این درختانند همچون خاکیان دست ها برکرده اند از خاکدان
بازبان سبز و با دست دراز از ضمیر خاک میگویند راز
بر روی سبزه ها و کشته های سیراب ، درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخه ی دست های خویش را به آسمان برافراشته بودند و دعا می کردند.
3- نمونه های دیگری از زیبایی های آفرینش را بیان کنید.
آواز پرندگان – بوی خوش لاله زار – آواز باد – بوی چمن زار
پاسخ نوشتن صفحه 22 فارسی هفتم
1- کلمه ها و ترکیب های مهمّ املایی درس را بنویسید.
خستگی ناپذیر – طبیعت – غرق – معرفت – زلال – عظمت – غرقه شکوه – اعجاز – کشتزار – سرسبز – صحرا – نشاط – ساقه – حق شناس – نهال – وداع – معصوم – تلخیص
2- برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.
اعجاز ← معجزه
غرق ← غریث
نقطه ← نقاط
معصوم ← عصمت
3. در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید.
کودکان پر نشاط گل بوته ها و نوجوانان امیدوار زرّت ها در گوش نسیم عامین می گفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی، باغ و سحرا را تماشا می کردم.
کودکان پر نشاط گل بوته ها و نوجوانان امیدوار «زرّت ها» ← «ذرّت ها» در گوش نسیم «عامین» ← «آمین» می گفتند و من با «قرور» ← «غرور» و مهربانی و خشنودی، باغ و «سحرا» ← «صحرا» را تماشا می کردم.
به نظر من آزاد مهمترین شخصیت داستان بود چون به کژال کمک کرد و دخترِ نوزادش روناک را از دست گرگ نجات داد و خودش زخمی شد.
2- اگر شما به جای نویسنده بودید، داستان را چگونه تمام میکردید؟
پایان داستان خوش بود و هم روناک از دست گرگ نجات پیدا کرد و به آغوش مادرش کژال بازگشت و هم آزاد که برای کمک به این نوزاد با گرگ درگیر شده بود زنده ماند، بنابراین اگر من هم نویسنده بودم داستان را به همین شکل به پایان میرساندم.