قلم سحر آمیز
خودارزیابی صفحه 78
1- سیدجمال الدین اسدآبادی در چه زمینه هایی استعداد داشت؟
1) زبان آموزی
2) سخنوری
3) بحث با دیگران
4) تاثیر گذاری سخنش.
2- چه رابطه ای بین شعر حافظ و نقاشی کمال الدین بهزاد بود؟
شاه اسماعیل در آستانه شکست ومرگ بود وکمال الدین عکس پرنده ای را کشید که در حال اوج گرفتن است و دو بیت حافظ را خواند و منظورش این بود که این دنیای پست ارزش ماندن و تو که مانند پرنده آزاد و رهایی هستی باید به فکر رهایی از بند و اسارت دنیا باشی. زیرا مرگ تو را به عالمی می برد که در آن آزاد و آسوده خواهی بود.
3- چرا روحانیت و چهره های علمی فرهنگی تاثیر بیشتری در جامعه دارند؟
آن ها به دلیل مطالعه وشناختی که از محیط جامعه و نیازهای آن دارند می دانند که در هر شرایطی جامعه به چه چیزی نیاز دارد.
گفتگو صفحه 78
باید در کلاس انجام شود
۲- از دیوان حافظ، متن شعر «ای هدهد صبا به سبا می فرستمت» را بیابید؛ در گروه بخوانید و قافیه های آن را مشخص کنید.
به عهده دانش آموز
فعالیت های نوشتاری صفحه 79
1- در متن درس، دو واژه بیابید که شکل نوشتاری و گفتاری آنها مانند «شنبه» متفاوت باشد.
استانبول : استامبول
وقتی : وختی
۲- در هر یک از جمله های زیر گروه اسمی و وابسته های آن را مشخص کنید.
• شعر (هسته) زیبا (صفت بیانی)، هم در گزینش (هسته) لفظ (مضاف الیه) و هم در بیان (هسته) معنا (مضاف الیه) توجه مخاطب را بر می انگیزد.
•میرزای (هسته) بزرگ (صفت بیانی)، مرجع (هسته) شجاع (صفت بیانی)، فتوای (هسته) تاریخی (مضاف الیه) را نوشت.
۳- در نمونه های زیر، جناسها را بیابید.
* الهی، چون تو حاضری، چه جویم و چون تو ناظری، چه گویم؟ (علمه حسن زاده آملی)
جناس: جویم و گویم
* سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند / همدم گل نمی شود، پاد سمن نمی کند (حافظ)
جناس: چمن و چمن - چمن و سمن
* نه هر چه به قامت مهتر، به قیمت بهتر. (گلستان سعدی)
جناس: قامت و قیمت - مهتر و بهتر