گام به گام درس دهم فارسی هشتم

‎‎چهارشنبه, ۲۹ بهمن ‎۱۳۹۹

گام به گام درس دهم فارسی هشتم

 قلم سحر آمیز 



 

 خودارزیابی صفحه 78 

1- سیدجمال الدین اسدآبادی در چه زمینه هایی استعداد داشت؟

1) زبان آموزی

2) سخنوری

3) بحث با دیگران

4) تاثیر گذاری سخنش.

 

2- چه رابطه ای بین شعر حافظ و نقاشی کمال الدین بهزاد بود؟

شاه اسماعیل در آستانه شکست ومرگ بود وکمال الدین عکس پرنده ای را کشید که در حال اوج گرفتن است و دو بیت حافظ را خواند و منظورش این بود که این دنیای پست ارزش ماندن و تو که مانند پرنده آزاد و رهایی هستی باید به فکر رهایی از بند و اسارت دنیا باشی. زیرا مرگ تو را به عالمی می برد که در آن آزاد و آسوده خواهی بود.

 

3- چرا روحانیت و چهره های علمی فرهنگی تاثیر بیشتری در جامعه دارند؟

آن ها به دلیل مطالعه وشناختی که از محیط جامعه و نیازهای آن دارند می دانند که در هر شرایطی جامعه به چه چیزی نیاز دارد.


 

 گفتگو صفحه 78 

1-درباره تأثیر دو نامه میرزای شیرازی و سیدجمال، گفت وگو کنید.

باید در کلاس انجام شود

 

۲- از دیوان حافظ، متن شعر «ای هدهد صبا به سبا می فرستمت» را بیابید؛ در گروه بخوانید و قافیه های آن را مشخص کنید.

به عهده دانش آموز


 

 فعالیت های نوشتاری صفحه 79 

1- در متن درس، دو واژه بیابید که شکل نوشتاری و گفتاری آنها مانند «شنبه» متفاوت باشد.

استانبول : استامبول    

وقتی : وختی

 

۲- در هر یک از جمله های زیر گروه اسمی و وابسته های آن را مشخص کنید.

• شعر (هسته) زیبا (صفت بیانی)، هم در گزینش (هسته) لفظ (مضاف الیه) و هم در بیان (هسته) معنا (مضاف الیه) توجه مخاطب را بر می انگیزد.

 

میرزای (هسته) بزرگ (صفت بیانی)، مرجع (هسته) شجاع (صفت بیانی)، فتوای (هسته) تاریخی (مضاف الیه) را نوشت.

 

۳- در نمونه های زیر، جناسها را بیابید.

* الهی، چون تو حاضری، چه جویم و چون تو ناظری، چه گویم؟ (علمه حسن زاده آملی) 

جناس: جویم و گویم

 

* سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند / همدم گل نمی شود، پاد سمن نمی کند (حافظ) 

جناس: چمن و چمن - چمن و سمن

 

* نه هر چه به قامت مهتر، به قیمت بهتر. (گلستان سعدی)

 جناس: قامت و قیمت - مهتر و بهتر

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن