سفر آب روی زمین
پاسخ گفت و گو کنید صفحه 47 علوم هفتم
در گروه خود دربارهٔ اینکه چرا مقدار بارندگی در شهرهای کشورمان با هم فرق دارد ، گفت وگو کنید.
دلایل متعددی می توان بیان کرد اما در اینجا به اختصار توضیح می دهیم:
1- در بعضی شهرها کویر گرم و خشک است و در شهرهای شهرکرد و چهارمحال و بختیاری سرد و مرطوب است.
2- دلیل دیگر آن وجود رشته کوه های البرز و زاگرس و یا تپه ها و جلگه های سبز است.
3- تاثیر ناهمواری ها بر مقدار بارندگی
4- موقعیت جغرافیایی هر شهر و استان
5- میزان تابش نور خورشید دلیل دیگر آن است مثلا در شمال کشور اکثرا هوا ابری است و نور خورشید کم است هوا معتدل می باشد.
6- آلودگی هوا و دودهای شیمیایی
7- آلاینده های ناشی از نیروگاه ها، کارخانه ها و پالایشگاه ها
8- در جنوب کشور با وجود خلیج فارس و دریای عمان هوا گرم است چون تابش نور خورشید زیاد است.
9- مسیر حرکت بادهای موسمی
پاسخ آزمایش کنید صفحه 47 علوم هفتم
وسایل و مواد: بشر 2عدد، مقداری نایلون،کش و یخ
روش آزمایش
1 دو ظرف شیشه ای (بشر یا لیوان) بردارید. یک سوم حجم یکی از ظرف ها را با آب گرم پر کنید و ظرف دیگر را خالی بگذارید.
2 دهانهٔ هر دو ظرف را با پوشش نایلونی ببندید و روی پوشش نایلونی قطعات یخ بریزید؛ سپس مشاهدات خود را یادداشت کنید.
3 در کدام ظرف باران تشکیل می شود؟
زیر نایلون لیوان گرم قطرات زیاد باران و توده ابر تشکیل میشود اما در لیوان خالی قطرات نسبتا کم و ریز هستند.
در کدام لیوان ابر و باران تشکیل می شود؟ علت آن را توضیح دهید.
در لیوان آب گرم. چون از آن بخار آب بیشتری خارج میشود که با برخورد به نایلون سرد میعان اتفاق میافتد.
در ظرفهای متفاوت، به عدد ارتفاع متفاوتی میرسیم. که به قاعده و ارتفاع ظرف نیز ربط دارد. به همین دلیل باید ظروف یکسان انتخاب کنیم.
به زودی اضافه خواهد شد
پاسخ آزمایش کنید صفحه 48 علوم هفتم
وسایل و مواد: ظرف شیشه ای، مقداری ماسه و رس
روش آزمایش
١- در یک ظرف شیشه ای مقداری ماسه (حدود ٧٠ درصد) و خاک رس (حدود ٣٠ درصد) را با هم مخلوط کنید و سطح آن را به صورت شیب دار و متراکم درآورید.
٢- لیوان آبی را از قسمت بالای سطح شیب دار خالی کنید.
٣- حرکت آب را با دقت مشاهده کنید و مسیر جریان آن را رسم کنید.
نتیجهٔ مشاهده ها را در گروه خود به بحث بگذارید.
حرکت آب در بین ذرات درشتی مثل ماسه، راحت و مرتب است. اما آب در بین ذرات ریزی مثل ذرات رس، بسیار تغییر جهت میدهد و منشعب است.
پاسخ فعالیت صفحه 49 علوم هفتم
در بخشی از حیاط مدرسه که شیب دار است به وسیلهٔ آب پاش، پارچ یا... مقداری آب در چند نقطهٔ نزدیک به هم در سطح زمین بریزید؛ سپس مسیر حرکت آب را رسم کنید. رسم خود را با شکل روبه رو مقایسه کنید.
حرکت آب از چند نقطه آغاز میشود و چون شیب کم است، آرام آرام در یک نقطه به هم میپیوندند که به این نقطه حوضه آبریز نیز گفته میشود.
پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 49 علوم هفتم
نام چند حوضه آبریز استان خود یا استان های مجاور را ذکر کنید.
به زودی اضافه خواهد شد
پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 50 علوم هفتم
با مراجعه به منابع معتبر علمی دربارهٔ اثر عواملِ دیگر بر شکل مسیر رود (مستقیم یا مارپیچی) اطلاعاتی جمع آوری و به کلاس گزارش کنید.
به زودی اضافه خواهد شد
پاسخ خود را بیازمایید صفحه 51 علوم هفتم
به نظر شما مهم ترین منابع آلوده کنندهٔ رودخانه ها کدام اند؟
زباله صنعتی، فاضلاب خانگی، آلودگی نفتی، زباله دریایی، ذخایر زیر زمینی و غیره از این عوامل هستند.
آلودگی رودخانه ها چه مشکلاتی را ایجاد می کنند؟
اگر رودخانه آلوده شود، آبزیان نیز آلوده میشوند که این آلودگی یا بیماری با مصرف غذایی انسان، از این موجودات به بدن ما میرسد.
پاسخ گفت و گو کنید صفحه 52 علوم هفتم
دربارهٔ منابع آلوده کنندهٔ دریاها و دریاچه ها و تأثیر آنها بر محیط زیست در کلاس گفت وگو کنید.
به زودی اضافه خواهد شد
پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 53 علوم هفتم
چگونه رزمندگان به منظور عبور از عرض رودخانهٔ اروند از پدیده جزر و مد استفاده می کردند؟
به زودی اضافه خواهد شد