گام به گام فصل دوازدهم علوم هفتم

‎‎سه شنبه, ۰۴ آذر ‎۱۳۹۹

 سفره سلامت 


 

 پاسخ فعالیت صفحه ۱۰۲ علوم هفتم 

 

شکل روبه‌رو برچسب روی یک بسته‌ی خوراکی را نشان می دهد (شکل را از داخل کتاب مشاهده فرمایید .

چه موادی در این خوراکی وجود دارد؟

آرد گندم، آرد گندم کامل، روغن نباتی، شکر سفید، شربت اینورت، بی‌کربنات سدیم خوراکی، عصاره مالت، نمک خوراکی تصفیه شده، اسید سیتریک، لسیتین و آب آشامیدنی.


 

 پاسخ آزمایش کنید صفحه ۱۰۲علوم هفتم  

 

وسایل و مواد: لوگول (محلول ید)، سیب زمینی، خیار، سیب، نان

روش آزمایش

به برش هایی از هر یک از این خوراکی ها چند قطره لوگول اضافه کنید.

نتیجه‌ی مشاهده‌ی خود را بنویسید.

پس از افزودن لوگول به برش‌‌های سیب زمینی، خیار، سیب و نان، مشاهده کردیم که بلورهایی به رنگِ آبی تیره در داخل سلول‌های نان و سیب‌زمینی ایجاد شدند. اما سیب به رنگِ آبی کمرنگ درآمده و خیار هم سبز باقی ماند. از این مشاهدات نتیجه گرفتیم که نان و سیب‌زمینی حاویِ مقدار قابل توجهی نشاسته هستند و به طورکلی هرچه رنگ آبی تیره‌تر شود یعنی آن ماده نشاسته‌ی بیشتری دارد.


 

 پاسخ آزمایش کنید صفحه 103 علوم هفتم 

 

وسایل و مواد: روغن مایع، آب میوه، آب سبزی، پودر تخمه آفتابگردان، کاغذ

روش آزمایش

قطعه ای کوچک از کاغذ را با روغن مایع چرب کنید. چه تغییری در کاغذ ایجاد می شود؟ کاغذ شفّاف‌تر می‌شود.

اکنون این کار را با مواد دیگر انجام دهید. با کدام یک، حالت کاغذ شما مانند آزمایش قبل می شود؟ چرا؟ 

با پودر تخمه آفتابگردان، زیرا تخمه آفتابگردان نیز چرب است و روغن دارد و لکه‌های روغن شفافی مثل روغن مایع برجای می‌گذارد.


 

 پاسخ فعالیت های صفحه ۱۰۵ علوم هفتم  

 

الف) با توجه به اطلاعاتی که دارید در شکل روبه رو، خوراکی هایی را که منبع پروتئین اند، مشخص کنید.

مرغ ، ماهی ، حبوبات ، لبنیات ، گوشت قرمز ، بادام زمینی ، غلات

 

ب) نتیجه را بنویسید.

پروتئین‌ نقش مهمی در سلامتی بدن ما دارد اما همه‌ی آنها در بدن تولید نمی‌شوند بلکه باید از طریق غذا وارد بدن شوند. منابع پروتئین شامل خوراکی‌های گیاهی و جانوری می‌شود. تمام آمینواسیدهای ضروری در یک غذا وجود ندارد بنابراین باید انواع غذاهای پروتئین‌دار گیاهی و جانوری را مصرف کنیم.

 

 پاسخ فکر کنید صفحه ۱۰۶ علوم هفتم 

 

الف) اگر فردی هیچ نوع غذای جانوری مصرف نکند، چه مشکلی ممکن است برایش پیش آید؟

پروتئین‌های گیاهی حاویِ تمامِ آمینو اسیدهای ضروری نیستند، به همین دلیل در صورتی که فردی هیچگونه غذای جانوری مصرف نکند از دریافتِ برخی آمینو اسیدهای ضروری برای بدن محروم خواهد شد و آن فرد بیمار می‌شود.

 

ب) چنین افرادی چه نکاتی را باید در برنامه‌ی غذایی خود رعایت کنند؟

بایستی با ایجاد تنوع در برنامه‌ی غذایی، از تمام آمینو اسیدهای ضروری استفاده کنند و حتی مکمل های غذایی مصرف کنند تا مواد ضروری برای بدن تامین شود.


 

 پاسخ فعالیت صفحه 106 علوم هفتم 

 

درباره‌ی ویتامین هایی که می شناسید، منبع و نقشی که در بدن دارند در گروه خود گفت و گو کنید و نتیجه‌ی آن را در جدولی بنویسید. هر گروه، جدول خود را با جدول گروه های دیگر مقایسه کند.

به زودی اضافه خواهد شد


 

 پاسخ فعالیت صفحه ی ۱۰۸ علوم هفتم 

 

با توجه به شکل زیر، سفر مواد معدنی را از خاک تا بدنتان در چند جمله بنویسید.

در ابتدا نور خورشید به گیاه می‌تابد. گیاه با استفاده از نور خورشید، آب و مواد معدنی که از خاک می‌گیرد با عمل فتوسنتز، غذا می‌سازد که بخشی از آنرا ما انسان‌ها به صورت مستقسم به عنوان مواد غذایی به صورت حبوبات، سبزیجات و غلات مصرف می‌کنیم. همچنین بخشی از غذای حاصل از عمل فتوسنتزِ گیاهان توسط حیوانات خورده می‌شود و  گوشت و فرآورده‌های لبنی این حیوانات نیز توسط انسان خورده می‌شود و به این ترتیب نیز مواد معدنی خاک به بدن انسان منتقل می‌شود.


 

 پاسخ فعالیت صفحه 108 علوم هفتم 

 

الف) برای تعیین مقدار آبی که در میوه ها و سبزی ها وجود دارد، فعّالیتی طراحی و اجرا کنید. آیا نتایج گروه ها یکسان است؟ اگر پاسخ نه است دلایلی برای این تفاوت ارائه دهید.

میوه یا سبزی مورد نظر را به دقت وزن کرده و سپس آن را حرارت می‌دهیم و خشک می‌کنیم. حال این میوه یا سبزی خشک شده را یکبار درگیر را وزن می‌کنیم. جِرم میوه یا سبزیِ تازه را از جِرم میوه یا سبزی خشک شده کم می‌کنیم. نتیجه‌ی حاصله برابر با مقدار آبی است که در میوه یا سبزی مورد نظر ما وجود دارد.

خیر، نتایج گروه ها یکسان نیست. به دلایلی همچون: خطای اندازه‌گیری، خشک نشدن کامل میوه یا سبزی و…

 

ب) با ارائه‌ی دلیل، درستی یا نادرستی این جمله را بررسی کنید: «نیاز همه‌ی افراد به نوشیدن آب یکسان است».

این جمله درست نیست، زیرا میزان آب مورد نیاز بدن به عوامل مختلفی همچون: میزان سوخت و ساز بدن، نوع و میزان تغذیه، وضعیت سلامتی، رطوبت و دمای هوا، میزان تعریق بدن و… بستگی دارد.


 

 پاسخ فعالیت صفحه ۱۰۹ علوم هفتم 

 

الف) با توجه به اطلاعاتی که نوشته شده است درباره‌ی ارزش غذایی هر یک از این نوشیدنی ها، گفت وگو کنید. (شکل را در داخل کتاب مشاهده فرمایید)

انرژی نکتار مخلوط سیب و موز: 45.8 کیلوکالری

انرژی نوشابه گازدار با طعم پرتغالی: 51.9 کیلوکالری

انرژی دلستر با طعم هلو: 25 کیلو کالری

پس انرژی نکتار مخلوط سیب و موز و نوشابه گاز دار با طعم پرتقالی از انرژی دلستر هلو بیشتر است.

هر چه تنوع مواد مغذی یک خوراکی بیش‌تر باشد، ارزش غذایی آن نیز بیشتر است. در نتیجه ارزش غذایی نکتار مخلوط سیب و موز از نوشابه گازدار با طعم پرتقالی بیشتر است، چون نکتار مخلوط سیب و موز علاوه بر چربی و کربوهیدرات که در نوشابه وجود دارد، دارای پروتئین و ویتامین‌های A و C و E هم هست.

بنابراین نوشابه کمترین ارزش غذایی را دارد و نکتار ارزش غذایی بالاتری دارد.

 

ب) کاری که غذا برای ما انجام می دهد، چیزی بیش از تأمین ماده و انرژی است. در بسیاری از مناسبت ها غذاهای خاصی پخته می شود. از طرفی پختن برخی خوراکی ها همراه با مراسم خاصی است؛ مانند پختن سمنو در پایان سال خورشیدی. گزارشی درباره‌ی چنین مناسبت ها یا مراسمی که در محل زندگی شما وجود دارد به صورت گروهی تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید. گزارش را می توانید به صورت تصویر، متن یا فیلم تهیه کنید.

به عهده دانش آموز

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن