گام به گام درس چهارم فارسی هفتم

‎‎شنبه, ۲۹ آذر ‎۱۳۹۹

گام به گام درس چهارم فارسی هفتم

 با بهاری که میرسد از راه 

 


 خودارزیابی صفحه 40 

 

1- منظور شاعر از «آسمان مثل یک تبسّم شد» چیست ؟

همانطور که تبسم و لبخند گرمی را بین انسان ها به وجود می آورد با آمدن بهار آسمان هم گرم و زندگی بخش می شود و گرما و زندگی بخشی خود را مانند لبخندی به همه می بخشد

 

2- به نظر شما، چرا بزرگ ترها از دوره نوجوانی و جوانی خود معمولا با حسرت و آه، یاد می کنند؟

چون فرصتی برای برگشت به آن دوران و استفاده ی درست از آن ندارند

 

3- «نوجوانی زیباست»؛ چه کنیم تا زیباتر شود؟

باید قدر آن را بدانیم و زیبایی و قشنگی آن را با کم حوصلگی و دلخوری های بیهوده زشت و تاریک نکنیم


 

 کار گروهی صفحه 41 

 

1- درباره ی نیازهاى اساسى یک نوجوان گفت و گو کنید.

نیازهاى عاطفى مانند دوست داشتن، مورد محبت قرار گرفتن، عشق ورزیدن به دیگران، مورد حمایت قرار گرفتن از سوى اعضاى خانواده، شاد شدن به واسطه‌ی اعضاى خانواده و شاد کردن آ‌نها و … جزو نیازهای اساسی یک نوجوان هستند که بایستی در مسیر صحیح برآورده شوند.پ

 

2- کتاب مناسبى درباره ی نوجوانى به کلاس بیاورید و بخش هایى از آن را بخوانید.

(می‌توانید با مراجعه به کتابخانه‌ی عمومی محل زندگی خودتان و جستجوی واژه‌ی نوجوان در سیستم جستجوی کتابِ آن، کتابی با موضوع نوجوانی به امانت گرفته و برای خواندن به کلاس ببرید)


 

 نوشتن صفحه 41 

 

1. پنج جمله از متن درس « زیبایی شکفتن » را انتخاب کنید و نهادهای آن را بنویسید.

1) دوست خوب کیمیا است.

2) آفریدگار همه‌ی شکوفه‌ها و زیبایی‌ها ، اوست.

3) این همه کتاب خوب و آموختی ما را به سوی خود می‌خوانند.

4) رابطه و رفتار ما با خود، خانواده و دوستان بسیار مهم است.

5) نوجوانی دوره‌ای شبیه به رؤیا و زیباست.

 

2. برای هر یک از واژه های زیر، دو هم خانواده بنویسید.
 

مثل ← مثال – امثال

 

نظر ← ناظر – مناظره

 

جاری ← جریان – مجری

 

3. واژه های زیر را مانند نمونه، کامل کنید.
 

خسته + ی ← خستگی
 

آهسته + ی ← آهستگی
 

زنده + ی ← زندگی
 

شکفته + ی ← شکفتگی

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن