امام خمینی (ره)
جواب خودارزیابی صفحه 124 کلاس هفتم
1- چند ویژگی اخلاقی حضرت امام خمینی (قُدِّسَ سِرُّهُ) را در دوره نوجوانی و جوانی بیان کنید.
مهربانی، سادگی، فروتنی، خوشبیانی، نظم و دقّت و سیمای جذّاب از ویژگیهای درخشان امام خمینی در دوره نوجوانی و جوانی بود.
2- چرا در دوره انقلاب همه ایران یک معلم داشت؟
نیمههای پاییز سال ۱۳۵۷ بود. بر خلاف همهی پاییزها که کلاس درس مدارس و دانشگاهها فعّال بودند، در آن پاییز دانشآموزان و دانشجویان به فرمان امام اعتصاب کرده بودند و به مدرسهها و دانشگاهها نمیرفتند. دیگر نه میز و نیمکتی در کار بود و نه معلّمی. همه به فرمان امام در کوچهها و خیابانها تظاهرات میکردند و درس انقلاب را به بانگ بلند به گوش جهانیان میرساندند. آن روزها ملّت، یک آموزگار، یک معلّم و یک استاد داشت و او کسی جز امام خمینی (ره) نبود.
3- به نظر شما راز محبوبیت بنیان گذار جمهوری اسلامی چیست؟
سادهزیستی، شجاعت، ایمانقوی، فروتنی و محبت به مردم.
جواب کارگروهی صفحه 125 کلاس هفتم
1- امام خمینی شاگرد و پیرو راه پیامبر بود. چه خصوصیاتی از پیامبر در اخلاق و رفتار او دیده میشد؟
مهربانی و دوستی با مردم و دشمنی با کافران و دشمنان، سادهزیستی، فروتنی، خوشبیانی و نظم و دقت.
2- خاطراتی از مبارزات امام خمینی و دوران انقلاب را در کلاس بازگو کنید.
وقتی امام در اوایل انقلاب از تهران به قم رفت، قشرهای مختلف به دیدار وی می آمدند. روزی عده ای از کُشتیگیران با بدنهای ورزیده و پیراهنهای آستین کوتاه، خدمت امام رسیدند. امام آنها را مورد تفقد خاصی قرار داد و بیاناتی راجع به اهمیت ورزش و این که عقل سالم در بدن سالم است، ایراد فرمود و به ورزشکاران هم که دچار تعجب شده بودند، اجازه داد تا اظهاراتی بکنند. [امام در این دیدار]، با خنده اظهار داشت: من از این بازوهای شما خوشم می آید.
نوشتن صفحه 125 کلاس هفتم
1- برای هریک از واژه های زیر دو هم خانواده بنویسید.
هم خانواده مظلوم :
ظلم، ظالم، مظلومیت، مظالم
هم خانواده قدرت :
مقدور، قادر، قَدَر، قدیر
هم خانواده جذاب :
جذب، جاذبه، جاذب، مجذوب
هم خانواده محبوب :
حبیب، محبّت، حُب، محبوبه
2- با حرف های درهم ریختهی زیر، حداقل چهار کلمه بنویسید.
ت، ی، د، ب، ع، ا
الف) ابتدا
ب) تاب
ج) دعا
د) عادی
3- بن ماضی فعل های زیر را بنویسید.
بن ماضی رسیدند :
رسید
بن ماضی گرفتی :
گرفت
بن ماضی گریختید :
گریخت
بن ماضی گذشتیم :
گذشت
درک و دریافت صفحه 131 کلاس هفتم
1- پیام این داستان چیست؟
همهی مردم (از پیر و جوان تا نوجوان) علاقه دارند که از میهن خویش در برابر دشمن دفاع کنند.
2- یک بسیجی نوجوان چگونه میتواند در پاسداری و سازندگی کشور سهیم باشد؟
با کسب علم و دانش از طریق خواندنِ درس و به کاربردنِ این تحصیلات در راه پیشرفت کشور.