گام به گام درس دوازدهم فارسی هفتم

‎‎شنبه, ۲۹ آذر ‎۱۳۹۹

گام به گام درس دوازدهم فارسی هفتم

 خدمات متقابل ایران و اسلام 



 

 خودارزیابی صفحه 110 فارسی هفتم 

 

1- معنای سلمانُ مِنّا اهلَ البیت را بیان کنید.

سلمان از اهل‌بیت ما است.

(یعنی سلمان از حیثِ عقیده و اخلاق و رفتار به اهل بیت پیامبر نزدیک است)

 

2- چگونه زبان فارسی به گسترش تمدن اسلامی کمک کرده است؟

ایرانی‌های فارسی زبان با لیاقت و هوش استعدادشان، خودشان را به دیگران ثابت کردند؛ به طوری که دیگران آنها را به پیشوایی و مقتدایی پذیرفتند و ابرانی‌ها توانستند از طریق تبادل فرهنگ با سایر ملت‌ها سهم عظیمی در تکمیل و گسترش تمدن اسلامی به خود اختصاص دهند.

 

3- به نظر شما چگونه می توان به تمدن اسلام و ایران بیشتر خدمت کرد؟

از طریق مطالعه‌ی زیاد و کسب علم و دانش و استفاده از این دانش در راستای حفظ و گسترش فرهنگ ایران و اسلام.


 

 کارگروهی صفحه 111 فارسی هفتم 

 

1- تصویرهایی از هنرهای اسلامی ایرانی تهیه کنید و با نمایش آنها در کلاس، درباره ی آنها توضیح دهید.

به عهده دانش آموز

 

2- درباره ی زندگی و شخصیت یکی از بزرگان ایران که در پرتو تمدن اسلام به زبان و ادبیات فارسی خدمت کرده است تحقیق کنید و نتیجه را به کلاس ارائه دهید.

محمدرضا شفیعی کدکنی در نوزدهم مهرماه ۱۳۱۸ در کدکن (نیشابور) در خراسان دیده به جهان گشود. وی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود (که روحانی بود) و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت و فقه، کلام و اصول را نزد شیخ هاشم قزوینی فراگرفت. اما پس از مرگ شیخ هاشم، تا آخرین مراحل درس خارج فقه را نزد سید محمدهادی میلانی خواند.

شفیعی کدکنی به پیشنهاد علی‌اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکده‌ی ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی، و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت. شفیعی کدکنی از سال ۱۳۴۸ تاکنون استاد دانشگاه تهران است.

در مهر ۱۳۹۸ در هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، «نشان عالی هنر برای صلح» به سببِ بیش از نیم قرن تلاش در اعتلای فرهنگ و ادب پارسی به محمدرضا شفیعی کدکنی اهداء شد.


 

 نوشتن صفحه 112 فارسی هفتم 

1- معنی واژه های زیر را بنویسید.

ذوق ← شوق و اشتیاق، علاقه

ادیب ← سخندان، کسی که علم ادب می‌داند.

استعداد ← توانایی، آماده‌شدن

مظاهر ← علائم، نشانه‌ها

 

2- برای هریک از واژه های زیر دو هم خانواده بنویسید.

اخلاص ، قبول ، حافظ ، تمدّن

هم خانواده اخلاص:

خلوص، مُخلِص، تخلُّص، خالص، خلاصه و…

هم خانواده قبول:

قابل، مقبول، تقبُّل، مقابل و…

هم خانواده حافظ:

حفظ، حافظه، محفظه، محفوظ، حفاظت و…

هم خانواده تمدن:

متمدن، مدینه، مدنی، مدائن و…

 

3- ده کلمه ی مهم املایی از درس پیدا کنید و بنویسید.

متعلّق

عظیم

همدوش

مشعل‌دار

حاصل

لیاقت

استعداد

ذوق

مظاهر

اختصاص

شکوهمند

مقتدا

صمیمیت

اخلاص

 

4- در جمله های زیر، ضمیرهای پیوسته و جدا را مشخص کنید.

 

گسسته

پیوسته

 

شهید رجایی به همراهانش گفت: من این نظم را از آقای بهشتی یاد گرفته‌ام.

مصطفی دست هایش را داخل جیبش فرو برد.

ما همه مشتاقیم تا ترجمه‌تان را بخوانیم.

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن