گام به گام آمادگی دفاعی نهم درس ششم

‎‎دوشنبه, ۰۶ دی ‎۱۴۰۰

 مردان مبارز و زنان قهرمان 



 فعالیت (1) صفحه 52 

در زیر اسامی سه نفر از مردان مبارز صدر اسالم و سه نفر از مردان مبارز دوران معاصر ایران آمده است.
درباره زمان، شیوه و طرف مبارزه هرکدام دو سطر بنویسید. از دبیر خود، دبیر تاریخ، دبیر دین و زندگی و نیز اعضای خانواده مشورت بگیرید.

 

دوران صدر اسلام:

عمار یاسر: خانواده عمار از اولین مسلمانان بودند و آن ها شکنجه های بسیاری را در این راه متحمل شدند. وی با کسانی که به ساختن حدیث جعلی از پیامبر می پرداختند مبارزه می‌کرد.
سلمان فارسی: وی در مدینه با پیامبر آشنا شد و مسلمان شد. به پیشنهاد او در جنگ خندق، مسلمانان اطراف شهر مدینه خندقی کندند تا دشمنان نتوانند وارد مدینه شوند.
مالک اشتر: یکی از یاران با وفای حضرت علی که در جنگ‌های جمل و صفین رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.

 

دوران معاصر ایران (قبل از پیروزی انقالب اسلامی):

 

آیت الله شهید مدرس: در دوره پهلوی در مجلس شورای ملی به مبارزه با ظلم و ستم حکومت و استعمار انگلیس پرداخت.
میرزاکوچک‌خان جنگلی: وی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی زندگی می کرد. و بعد از جمع کردن دوستان و یاران خود در شهر رشت به مبارزه با ظلم و ستم حکومت پرداخت.
رئیس‌علی دلواری: در دوره محمدعلی شاه قاجار به همراه دیگر مشروطه خواهان به مبارزه با استبداد شاه برخاست و بوشهر را از حاکمیت شاه خارج کرد.

 فعالیت (2) صفحه 54 

کامل کنید.


نام و نام خانوادگی: شهید مهدی باکری

 

زندگینامه: (سال و محل تولد، سال و محل شهادت):

 

مهدی باکری در تاریخ ۳۰ فروردین ماه ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. وی در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۳ وی در خلال اجرای عملیات بدر در روستای حریبه، بر اثر اصابت گلوله مستقیم نیروهای عراقی کشته شد، سپس گروهی داوطلب برای بازگرداندن پیکر وی اقدام کردند، که در حال بازگشت، قایق آنها مورد اصابت موشک آر.پی.جی قرار گرفت و پیکر کلیه آنها در اروندرود مفقود گردید.

 

مسئولیت‌ها:

 او و دوستانش نقش مهمی در سازماندهی تظاهرات ۱۵ خرداد ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ تبریز داشتند و در همان زمان توسط ساواک شناسایی و چندین بار برای بازجویی و مراقبت آزاد شدند. پس از فارغ التحصیلی وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل شد. در حین تحصیل از مرگ برادرش علی باکری مطلع شد. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خود را از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم شهردار ارومیه بود و مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه ها شد.

 

قسمتی از وصیت‌نامه یا خاطره‌ای از شهید: 

خدایا چگونه وصیت نامه بنویسم در حالی که سراپا گناه و معصیت و نافرمانی‌ام. گرچه از رحمت و بخشش تو ناامید نیستم ولی ترسم از این است که نیامرزیده از دنیا بروم. می‌ترسم رفتنم خالص نباشد و پذیرفته درگاهت نشوم. یا رب العفو، خدایا نمیرم در حالی از ما راضی نباشی. ای وای که سیه روز خواهم بود.خدایا چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی! هیهات که نفهمیدم. یا اباعبدالله شفاعت! آه چقدر لذت بخش است انسان آماده باشد برای دیدار ربش، و چه کنم که تهیدستم، خدایا تو قبولم کن.

سلام بر روح خدا، نجات دهنده ما از عصر حاضر، عصر ظلم وستم، عصر کفر و الحاد،‌عصر مظلومیت اسلام وپیروان واقعی اش. عزیزانم شبانه روز باید شکرگزار خدا باشیم که سرباز راستین صادق این نعمت شویم و باید خطر وسوسه‌های درونی و دنیافریبی را شناخته و بر حذر باشیم که صدق نیت و خلوص در عمل ،تنها چاره ساز است.


 فعالیت (3) صفحه 55 

کامل کنید.
 

نام و نام خانوادگی: شهید عباس بابایی

 

زندگینامه: (سال و محل تولد، سال و محل شهادت) :

شهید عباس بابایی عباس بابایی (۱۱۲۹ – ۱۱۶۶ ) سرلشکر خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی شرکت‌کننده در جنگ ایران و عراق و معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسالمی ایران که در جنگ ایران و عراق کشته شد.

وی در خانواده‌ای متوسط و مذهبی در شهر قزوین و در 14 آذر 1129 متولد شد. دوره ابتدایی را در دبستان »دهخدا« و دوره متوسطه را در دبیرستان »نظام وفا« گذراند. پس از گرفتن دیپلم در سال 1348 در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی گرفتن دیپلم، در سال نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیالتش در سال 1349 به آمریکا اعزام گشت.


 فعالیت (4) صفحه 56 

معرفی شهیدی از بستگان یا از شهر، روستا، محله یا کوچه شما

نام و نام خانوادگی شهید:

سن شهید هنگام شهادت:

خلاصه ای از زندگینامۀ شهید:

بخشی از وصیتنامه شهید:

خاطره یا خصوصیات اخالقی شهید:

برعهده دانش آموز


 فعالیت (5) صفحه 57 

به این سؤال بدون مشورت گروهی و کمک گرفتن از دیگران، فکر کنید و پاسخ دهید.
در دوران دفاع مقدس بیش از 36 هزار دانشآموز از گروه همسالان شما در میدان جنگ، به خاطر دفاع از اسلام، انقلاب، کشور، دین و اعتقاداتمان به شهادت رسیده‌اند و جان خود را ایثار کرده‌اند. هم‌اکنون بهک شور ما تهاجم نظامی نشده است؛ اما دشمنان به تهاجم وسیع فرهنگی با هدف انحراف نوجوانان و جوانان روی آورده‌اند. به نظر شما چگونه میتوان در مقابل این تهاجم دفاع کرد؟

 

1-شناخت اهداف دشمن از تهاجم فرهنگی
2-تقویت اعتقادات دینی و سیاسی مردم
3-گسترش امر به معروف و نهی از منکر
4-گسترش فعالیت های فرهنگی


 فعالیت(6) صفحه 58 

در زیر اسامی سه نفر از زنان قهرمان و تأثیرگذار صدر اسلام و سه نفر از زنان قهرمان و حماسه‌ساز تاریخ معاصر ایران آمده است. درباره زندگی و اقدامات برجسته آنان با استفاده از منابع معتبر تحقیق و در کلاس ارائه کنید.

 

زنان قهرمان و تأثیرگذار صدر اسلام زنان قهرمان و حماسه ساز تاریخ معاصر
حضرت خدیجه (س) بانو بیبی مریم بختیاری
حضرت فاطمه(س) بانو مرضیه حدیدچی (دباغ)
حضرت زینب(س) بانو فرنگیس حیدرپور (رزمنده دفاع مقدس)

 

حضرت خدیجه :
همسر با وفای پیامبر اسلام که تمام ثروت خودر را وقف گسترش دین اسلام و حمایت ازمسلمانان کرد.
 

حضرت فاطمه :
دختر پیامبر اسلام و همسر باوفای امام علی که بعد از رحلت پیامبر، سختی های زیادی کشید ولی دست از حمایت از امام خود برنداشت.
 

حضرت زینب :
دختر امام علی که زندگی سراسر رنج و سختی را تحمل کرد و بعد از واقعه عاشورا با سخنرانی های کوبنده خود چهره واقعی بنی امیه را به مردم نشان داد.


 فعالیت (7) صفحه 59 

با مراجعه به کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)، بخشی از خاطرات این زن قهرمان ایرانی را در کلاس بازخوانی کنید.

در خاطرات مرضیه دباغ آمده است: مأموران به بهانه جلوگیری از خودکشی و حلق‌آویز شدن، چادر از سر من و دخترم گرفتند. صبح هر دوی ما را برای بازجویی و شکنجه بردند و چون پتو به سر داشتیم، خنده‌های تمسخرآمیز و متلکها شروع شد، »حجاب پتویی!« »مادر پتویی!، دختر پتویی!…« و یکی گفت »کجاست آن خمینی که بیاید و شما را با پتوی روی سرتان نجات دهد«.


 فعالیت (8) صفحه 64 

درباره قهرمانان دوران معاصر، شهدایی چون محسن حججی (مدافع حرم) ، مصطفی احمدی روشن (دانشمند هستهای) و شهید حسن تهرانی‌مقدم (دانشمند صنعت موشکی) تحقیق و نتیجه را در کلاس ارائه کنید.

شهید تهرانی مقدم:
6 آبان سال 1338 در محله سرچشمه تهران متولد شدند. سال 1356 در مقطع فوق دیپلم در مدرسه عالی تکنیکوم پذیرفته شدند. در مبارزات سال 58 شرکت فعال داشتند. سال 1358در مقطع لیسانس رشته ی مهندسی صنایع پذیرفته شد. از سال 1359 به عضویت در سپاه در آمد. 21آبان 1390 در پادگان امیرالمومنین به شهادت رسیدند.

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن