برنامه ریزی برای اوقات فراغت
1- اوقات فراغت را تعریف کنید.
انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند. به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است « اوقات فراغت » می گویند.
2- منظور از فراغت چه زمانی است ؟
فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.
3- برای دانش آموزان چه زمان هایی فرصت خوبی برای انجام فعالیت های دلخواه است ؟
روزهای تعطیل و ایام تعطیلات تابستان
4- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت به تنهایی می توانید انجام دهید ، مثال بزنید.
بعضی از کارها مانند مطالعه یا حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن را ممکن است به تنهایی انجام دهیم.
5- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن ها برنامه ریزی کرد ، مثال بزنید.
رفتن به سفرهای زیارتی یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده و دوستان
6- منظور از در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت چیست ؟
ممکن است در محلّ زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم. در این صورت از روش هایی با امکانات و هزینه ی کم تر استفاده می کنیم.
7- چند نمونه از شیوه های گذران اوقات فراغت در گذشته را نام ببرید.
شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ، مجالس نقّالی و بازی های گروهی
8- چند بازی قدیمی را که از گذشته تا کنون در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید.
قایم باشک ( قایم موشک)
نون بیار کباب ببر
عمو زنجیر باف
الک و دولک
بادبادک بازی و طناب بازی
9- مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید.
کتاب خانه های عمومی ، کتباخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ف نمایشگاه ها بوستان ها ( پارک ها) ، مجموعه های شهر بازی ، ارودگاه ها ، مجتمع های فرهنگی - هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها (گنجینه ها ) ، فرهنگ سراها ، نگارخانه ها ، مساجد ( پایگاه های مقاومت بسیج ) ، کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی - هنری )
10- چرا وظیفه داریم از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟
زیرا این مکان ها متعلّق به همه ی مردم هستند.
11- برخی از مؤسسات و سازمان هایی را که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند ، نام ببرید.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سازمان دانش آموزی
سازمان فرهنگی هنری شهرداری
سازمان تربیت بدنی
سازمان آموزش فنی و حرفه ای
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
12- هنگام حضور در ورزشگاه ها چه آداب و مقرراتی را باید رعایت کنیم ؟
- برای تهیه بلیت ، نوبت را رعایت کنیم.
- از مسخره کردن یک تیم یا هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم مورد علاقه مان را تشویق کنیم.
- از اموال عمومی حافظت کنیم.
- با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.
- با انتظامات یا کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم.
13- به هنگام استفاده از بوستان ها ( پارک ها ) چه مقرّراتی را باید رعایت کنیم ؟
- روی چمن ها راه نرویم و فقط از پیاده روها استفاده کنیم.
- گل ها را نچنیم.
- زباله ها را در سطل های مخصوص بریزیم.
14- در گذشته بچه ها بیش تر بازی های گروهی انجام می دادند.
15- بازی های بچه ها در گذشته اغلب جنبه های حرکتی یا قدرتی داشتند.
16- امروزه بازی های رایانه ای در بین بچه ها رواج پیدا کرده است.
17- برای استفاده ی بهتر و مفید تر از اوقات فراغت باید برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.
18- برای پر کردن اوقات فراغت علاوه بر علاقمندی های خودمان شرایط و امکانات را هم باید در نظر بگیریم.