درس سیزدهم مطالعات اجتماعی ششم

‎‎پنجشنبه, ۱۳ آذر ‎۱۳۹۹

درس سیزدهم مطالعات اجتماعی ششم

 برنامه ریزی برای اوقات فراغت 



1- اوقات فراغت را تعریف کنید.

انسان ها اغلب اوقات خود را برای انجام کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند ، صرف می کنند. به اوقاتی که فرد از این امور فارغ یا آسوده است « اوقات فراغت » می گویند.

 

2- منظور از فراغت چه زمانی است ؟

فراغت زمانی است که پس از انجام کار یا تکلیف درسی ، فرصت پیدا می کنیم تا به فعالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری ، ورزش ف بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.

 

3- برای دانش آموزان چه زمان هایی فرصت خوبی برای انجام فعالیت های دلخواه است ؟

روزهای تعطیل و ایام تعطیلات تابستان

 

4- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت به تنهایی می توانید انجام دهید ، مثال بزنید.

بعضی از کارها مانند مطالعه یا حل کردن جدول ، ساختن کاردستی ، پرورش حیوانات یا جمع آوری مجموعه های سنگ ، تمبر و نظایر آن را ممکن است به تنهایی انجام دهیم.

 

5- چند نمونه از کارهایی که در اوقات فراغت می توان به طور گروهی برای آن ها برنامه ریزی کرد ، مثال بزنید.

رفتن به سفرهای زیارتی یا دیدار اقوام یا رفتن به گردشگاه ها با خانواده و دوستان

 

6- منظور از در نظر گرفتن شرایط و امکانات برای پر کردن اوقات فراغت چیست ؟

ممکن است در محلّ زندگی ما برخی از امکانات وجود نداشته باشد یا پول کافی برای دسترسی به آن ها نداشته باشیم. در این صورت از روش هایی با امکانات و هزینه ی کم تر استفاده می کنیم.

 

7- چند نمونه از شیوه های گذران اوقات فراغت در گذشته را نام ببرید.

شرکت در مراسم و جشن ها ، شرکت در مراسم زور آزمایی و تیراندازی ، مجالس نقّالی و بازی های گروهی

 

8- چند بازی قدیمی را که از گذشته تا کنون در بیش تر نواحی ایران رایج بوده اند ، نام ببرید.

قایم باشک ( قایم موشک)

نون بیار کباب ببر

عمو زنجیر باف 

الک و دولک 

بادبادک بازی و طناب بازی

 

9- مکان های عمومی گذران اوقات فراغت را نام ببرید.

کتاب خانه های عمومی ، کتباخانه های مدارس ، سالن های تئاتر و سینما ف نمایشگاه ها بوستان ها ( پارک ها) ، مجموعه های شهر بازی ، ارودگاه ها ، مجتمع های فرهنگی - هنری ، باشگاه ها و سالن های ورزشی ، موزه ها (گنجینه ها ) ، فرهنگ سراها ، نگارخانه ها ، مساجد ( پایگاه های مقاومت بسیج ) ، کتابخانه ی مساجد ، کلاس های آموزشی ، کانون های فرهنگی - هنری )

 

10- چرا وظیفه داریم از مکان های عمومی گذران اوقات فراغت حفاظت کنیم ؟

زیرا این مکان ها متعلّق به همه ی مردم هستند.

 

11- برخی از مؤسسات و سازمان هایی را که در امور اوقات فراغت فعالیت می کنند ، نام ببرید.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سازمان دانش آموزی 

سازمان فرهنگی هنری شهرداری 

سازمان تربیت بدنی 

سازمان آموزش فنی و حرفه ای 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

12- هنگام حضور در ورزشگاه ها چه آداب و مقرراتی را باید رعایت کنیم ؟

- برای تهیه بلیت ، نوبت را رعایت کنیم.

- از مسخره کردن یک تیم یا هواداران آن خودداری کنیم و فقط تیم مورد علاقه مان را تشویق کنیم.

- از اموال عمومی حافظت کنیم.

- با نظم و آرامش به سالن ها وارد یا از آن ها خارج شویم.

- با انتظامات یا کارکنان ورزشگاه همکاری کنیم.

 

13- به هنگام استفاده از بوستان ها ( پارک ها ) چه مقرّراتی را باید رعایت کنیم ؟

- روی چمن ها راه نرویم و فقط از پیاده روها استفاده کنیم.

- گل ها را نچنیم.

- زباله ها را در سطل های مخصوص بریزیم.

 

14- در گذشته بچه ها بیش تر بازی های گروهی انجام می دادند.

 

15- بازی های بچه ها در گذشته اغلب جنبه های حرکتی یا قدرتی داشتند.

 

16- امروزه بازی های رایانه ای در بین بچه ها رواج پیدا کرده است.

 

17- برای استفاده ی بهتر و مفید تر از اوقات فراغت باید برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

 

18- برای پر کردن اوقات فراغت علاوه بر علاقمندی های خودمان شرایط و امکانات را هم باید در نظر بگیریم.

 

نظرات (۰)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
Arrow دانلود اپلیکیشن