رسانه ها در زندگی ما
1- نمونهای از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی را نام ببرید.
1) ارتباط سریع با دیگران از طریق تلفن همراه
2) مکاتبه از طریق پست الکترونیک (ایمیل)
3) فعالیتهای علمی از طریق اینترنت
4) خرید و فروش از طریق اینترنت- بهره گیری از خدمات
5) دولت الکترونیک
6) آموزش از طریق ویدئو کنفرانس
7) امنیت و نظارت با استفاده از تلویزیونهای مدار بسته، تلفن همراه، و اینترنت
8) عملیات بانکی از طریق تلفن، دستگاه خودپرداز و اینترنت.
2- با پست الکترونیک چه کاری میتوان انجام داد؟
با پست الکترونیک (ایمیل) میتوان نامه نگاری کرد و فایلهای متنی یا صوتی و تصویری را به همراه نامه ارسال نمود. گیرنده میتواند همان لحظه و با سرعت پیام را دریافت کند.
3- چند نمونه از خدمات دولت الکترونیک را بنویسید؟
1) پرداخت قبض آب و برق و تلفن و ... به وسیله تلفن یا اینترنت
2) ثبت نام حج و زیارت
3) ثبت نام کنکور، آگاهی از نتایج آزمونها
4) صدور گواهینامه
5) رزرو یا خرید بلیت هواپیما، قطار و ...
6) آگاهی از میزان مالیات تعیین شده و پرداخت آن و ...
4- افراد از طریق تلفن، دستگاه خودپرداز و اینترنت چه کارهایی میتوانند انجام دهند؟
کارهایی مانند واریز کردن پول به حساب دیگران، گرفتن موجودی، دریافت صورتحساب یا برداشتن پول از حساب خودشان.
5- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات چه نتایجی دارد؟
بسیاری از این فناوریها موجب میشوند که در وقت و هزینهها صرفهجویی شود، رفت و آمدها در شهرها کمتر شود و به علاوه بتوانیم در 24 ساعت شبانه روز، و نه فقط در ساعاتی معین از این خدمات بهرهمند شویم.
6- تأثیر وسایل ارتباط جمعی (رسانههای ارتباط جمعی) بر فرهنگ عمومی چیست؟
امروزه صاحب نظران معتقدند که رسانههای ارتباط جمعی، تأثیر زیادی بر سبک زندگی و هویت افراد میگذارند. آنها چنین بحث میکنند که رسانهها میتوانند موجب شوند که مردم به شیوههای خاصی فکر کنند و یا وقایع را همان طور که آنها میخواهند ببینند. به عبارت دیگر رسانهها روی باورها و افکار انسانها اثر میگذارند. این اثرات ممکن است مثبت یا منفی باشند.
7- اثرات منفی رسانههای ارتباط جمعی را بنویسید؟
1) امروزه بخش زیادی از وقت مردم صرف تماشای تلویزیون یا استفاده از اینترنت میشود و افراد تحت تأثیر این صحنهها روشهای خشونت آمیز را به کار ببرند و یا برخی پایگاههای اینترنتی ممکن است، بیبند و باریهای اخلاقی را در کاربران ترویج کنند.
2) آگهیهای بازرگانی است که مصرف گرایی را در جامعه تشویق میکند.
3) کم شدن تماس چهره به چهره افراد و کم شدن دید و بازدیدهای اقوام و دوستان.
4) کم شدن گفت و گو بین اعضای خانواده.